Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

TU Delft mijdt bijeenkomsten vlieglobby vanwege leugens

TU Delft

TU Delft vaak misbruikt door luchtvaartlobby (foto: TU Delft via Twitter)

4.8
(123)

De lobby van de vliegindustrie maakt misbruik van wetenschappers van de Technische Universiteit Delft om loze claims legitimiteit te geven. De universiteit mijdt daarom bewust bijeenkomsten van deze lobby.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit zegt de decaan van de afdeling Lucht- en Ruimtevaarttechniek (LR) in een mail die is terug te vinden in de openbare archieven van de Provincie Limburg.

In de bewuste e-mail beantwoordt de decaan vragen van een voormalig collega die de al te vrolijke verhalen over elektrisch vliegen in het Statenvoorstel Toekomst van Maastricht Aachen Airport niet vertrouwde.

Volgens dat document zou de Technische Universiteit de conclusie onderschrijven dat fundamenteel onderzoek nauwelijks nodig zou zijn om elektrisch vliegen ‘van de grond’ te krijgen. Het zou slechts een kwestie zijn van het certificeren van bestaande technieken.

“Dat de TU erbij wordt gehaald is het zoveelste voorbeeld waarbij partijen proberen legitimiteit te geven aan wat ze verkondigen”, aldus het hoofd van LR.

Niet betrokken
“Laat ik kort zijn, we zijn hier niet bij betrokken. Een dergelijke stelling zouden we nooit verkondigen.”

Het is de universiteit een doorn in het oog dat zij te pas en te onpas door de luchtvaartindustrie wordt misbruikt in verhalen over de toekomst van het vliegverkeer.

“Het is inmiddels zo erg dat we bepaalde bijeenkomsten bewust mijden. We weten van tevoren dat we met een lobbyclub te maken hebben waarbij een panel van ‘experts’ aanwezig is, veelal zonder relevante kennis. Daarbij worden wij dan als excuus uitgenodigd.”

Leugen
“Vervolgens wordt er geroepen dat er sprake is van samenwerking met de TU, terwijl we het oneens zijn met wat er wordt beweerd. Op de website van PowerUp wordt bij voorbeeld gemeld dat RTHA al twee jaar met ons heeft samengewerkt aan elektrisch vliegen en waterstof. Dat is een leugen.”

Over het elektrisch vliegen zegt de decaan in zijn e-mail dat er juist heel veel moet gebeuren voordat het zover is. “Prima waar het kan, op korte afstanden, maar er moet nog ontzettend veel gebeuren. Hogere energiedichtheid en een veel langere levensduur van de batterijen is nodig.”

Verreweg de meeste verhalen van de lobby zijn niet gebaseerd op een realistisch beeld van de voortgang der techniek, zo vertelt de universiteitsbaas, waarbij hij aangeeft dat hij erg enthousiast zou zijn als die vooruitgang wel wordt gerealiseerd.

De decaan heeft wel een idee over de achtergronden van het gelieg door de vlieglobby. “Luchthavens als Maastricht, Eelde, Eindhoven en Rotterdam zijn bezorgd over hun toekomst en proberen een rol te pakken in het toekomstig schoon elektrisch vliegen als vervoersmiddel voor de korte afstand.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 123

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Stein

    Onze “betrouwbare” overheid die keer op keer de vooroordelen die men tegen haar heeft weer haarfijn weet te bevestigen…Nu ook eens op een mainstream media platform,oftewel TV… https://www.npostart.nl/pak-de-macht/28-08-2022/BV_101408009

    1
  2. HWerij

    Het probleem in veel discussies, zeker als het over luchtvaart gaat, is dat partijen de neiging hebben zaken nogal ongenuanceerd, deels onwaar of onvolledig te brengen. Helaas geldt dat ook voorde wijze waarop Schipholwatch bovenstaand bericht brengt. Misschien een onderwerp om eens te behandelen bij een college “Nieuwe Media”.

    Bij de TU Delft zijn we ervan overtuigd dat de luchtvaart net als andere vormen van transport een radicale omslag moet maken op weg naar echte duurzaamheid. Daar zijn inmiddels veel partijen uit de luchtvaartsector van overtuigd en samen met deze partijen proberen wij zo snel mogelijk de benodigde omslag te realiseren. Dat is dus heel iets anders dan dat wij de luchtvaartsector mijden, zoals hier wordt gesuggereerd. Sterker nog, om een revolutie te ontketenen moeten we samenwerken met de industrie en de luchtvaartsector en hen daar waar nodig, gebaseerd op gedegen wetenschappelijke inzichten, in de juiste richting sturen. Dat hoort bij wetenschappelijke integriteit en het is onze morele plicht jegens de maatschappij.

    Voor de luchtvaart is de technische en sociologische opgave een bijzonder uitdagende. Dat betekent dat wij absoluut buiten gebaande paden moeten denken en de oplossingen afkomstig uit andere sectoren moeten omarmen, maar tegelijk de meeste aandacht moeten schenken aan de oplossingen die de grootste positieve impact op mileu en klimaat hebben. En het goede nieuws is dat er momenteel zeer veel gebeurt.

    We moeten er helaas ook nogal beducht voor zijn dat (startende) partijen graag met de naam van TU Delft schermen, ook als dat onterecht is. Bijvoorbeeld op basis van het simpele feit dat wij bij een bijeenkomst aanwezig zijn geweest. En het is inderdaad ook gebeurd dat er verwezen werd naar een stuk waarvan de TU Delft mede-auteur was zonder dat de de inhoud van dat stuk de gepresenteerde stelling onderbouwde. Hiertegen zullen wij ons altijd verzetten.

    Ik hoop dat het bovenstaande enige duidelijkheid brengt over het standpunt van de TU Delft. Ik vrees echter dat het niet past in een wereldbeeld waarin het fijn is alles eendimensionaal te framen. Laat ik helder zijn, het doel om heel snel te komen tot een duurzame maatschappij onderschrijf ik volkomen, over de wijze waarop dit doel op wereldschaal het snelst kan worden bereikt zullen de meningen ongetwijfeld uiteenlopen.

    1
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Dank professor Werij, voor deze uitleg op onze site – een site van en voor slachtoffers van de luchtvaartindustrie.

      Wij baseren ons in bovenstaand artikel op een e-mail, waarschijnlijk van uw hand, die in het openbare archief van de Provincie Limburg is opgenomen. Zoals de lezer zelf kan zien door op de betreffende link te klikken, was u in die mail nogal stellig over het misbruik dat de vliegindustrie maakt van het instituut TU Delft.

      Daar berichten wij graag over, temeer daar de luchtvaartindustrie via lobby veel in haar voordeel weet om te buigen. Een verhaal zoals in uw e-mail, bevestigt dat weer eens.

      Dat is ons inziens belangrijk, vooral omdat uw faculteit uiteraard intensief contact onderhoudt met de vliegindustrie en daar deels zelfs van afhankelijk is. We nodigen u graag uit uw volledige verhaal op te schrijven voor publicatie op deze site.

  3. rrustema

    Ah, ik verbaasde me altijd al over de betrokkenheid van de TU Delft waarover gepocht werd door de industrie. Hoe kunnen ze zich zo laten lenen? Duidelijk, omdat het tegen hun zin in gebeurt! We hadden het kunnen voorspellen.

    Ik zie het helemaal voor me. Een panel met èchte experts die zwaar technisch gaan ratelen over de calorische waarde van verschillende brandstoffen, over hoe je energie stabiel zou kunnen opslaan en berekeningen van de opwaarts stuwende krachten en bladiebla, ad infinitum, verloren in details.

    In hetzelfde panel zitten dan wat halve experts samen met een charismatische voorzitter. Die al een ronkend persbericht onder de knop heeft en een leger voorlichters in de coulissen heeft klaar staan.

    En de nerds van de TU kijken als muurbloempjes naar de menigte dat de champagneglazen klinkt en dan mompelt dat de boodschap misschien niet duidelijk is overgekomen. En ze gaan in een hoekje met èlkaar praten over dat in 2050 een cityhopper met 30 personen misschien al op elektriciteit tussen twee EU-steden kan vliegen.

    Actually, ze zullen geen jaartal noemen. Want als je 2050 noemt dan zeg je eigenlijk ‘we weten het niet’. Dus ze hebben het over de uitdagingen nu, miniscule stapjes, gespecialiseerde deelterreinen die ieder op zich wel een PhD en mooie peer reviewed-publicaties zullen opleveren. Totaal andere horizon, die bestaat uit promotie maken, niet teveel onderwijs hoeven geven, een lab mogen runnen, met een fijn team, grote namen erbij, veel onderzoeksbudget.

    12
  4. Ad

    Onze onbetrouwbare overheid doet kennelijk zeer haar best haar reputatie niet te verbeteren.

    11
  5. Joris

    Wanneer grijpt de tweede kamer nou eindelijk eens in en gaat het volk weer vertegenwoordigen. Ons beschermen tegen milieu vervuiling, geluidsoverlast en klimaat ellende ten koste van enorme subsidies en zogenaamde belangrijke aandelen.
    Weggegooid geld aan een bedrijf dat ons woongenot bederft, terwijl het liegt en bedriegt over nut en noodzaak van vliegen en de ontwikkelingen van klimaat vriendelijk vliegen.
    Bah! Rotlui

    28

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate