Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Een verkiezingsprogramma ontleed: D66 in Amstelveen over Schiphol

gemeenteraad in Amstelveen

De gemeenteraad in Amstelveen (foto via Facebook)

4.4
(41)

D66 in Amstelveen scoort opvallend slecht in de kieswijzer luchtvaart van Vliegen aan Banden, nog slechter dan de lokale VVD. Volgens meerdere kandidaten op de lijst kan dat niet kloppen. Tijd om het verkiezingsprogramma van de huidige coalitiepartner in het gemeentebestuur eens door te lichten.

Deel op XDeel op Linkedin

Met grote letters bezingt de partij de geneugten van Schiphol. “Uitgebreid netwerk van bestemmingen”, “belangrijke vestigingsfactor”, “economische groei”, “werkgelegenheid” – het komt allemaal aan de orde in de inleiding.

Maar ook: “Het streven naar economische groei is geen vanzelfsprekendheid. De ontwikkelingen op Schiphol hebben grote impact op de leefomgeving in Amstelveen. Geluidsoverlast, CO2-uitstoot, luchtverontreiniging en beperkingen op de woningbouw”. Helemaal correct en goed gezien van de programmacommissie.

Discussie over economische bijdrage
Wat wil D66 Amstelveen dan betekenen in dit krachtenveld? Daar gaat het goed mis. “D66 wil een discussie over de economische bijdrage van Schiphol”, vermeldt het programma. Kennelijk is de partij niet op de hoogte van de recent gepubliceerde maatschappelijke kosten-baten analyse die werd opgesteld in opdracht van buurgemeente Aalsmeer. Daarin staat duidelijk dat groei van Schiphol geen enkele meerwaarde heeft voor de samenleving – integendeel.

“Schiphol wil in 2030 de meest duurzame luchthaven ter wereld zijn. D66 onderschrijft die ambitie.” Kennelijk hebben de samenstellers van het partijprogram niet goed voor ogen wat Schiphol hiermee bedoelt. Het vliegveld zelf wil het groenste ter wereld worden, maar dat is buiten de vliegtuigen gerekend. Die telt Schiphol niet mee in zijn propaganda.

Het vliegveld bedoelt slechts de grondoperaties, die nog geen half procent uitmaken van de totale vervuiling en klimaatschade door de luchtvaartsector. En die nu al nauwelijks overlast bezorgen in Amstelveen. Schiphol heeft nog steeds de ambitie om het vliegverkeer fors te laten groeien, waarmee die ‘vergroening’ volledig in het niet valt.

Geen groei, maar ook geen krimp
Even verderop lezen we dat D66 Amstelveen “geen groei van het aantal vluchten” wil. Dat aantal van 500.000 toegestane vluchten is de situatie in pre-corona jaar 2019. In grote delen van Amstelveen was de vliegtuigoverlast toen niet te harden. Toch wil D66 kennelijk niet gaan voor krimp van dat krankzinnige aantal vluchten.

Onder het kopje ‘minder geluidshinder’ pleit D66 voor het bannen van nachtvluchten op de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan. Niet erg sociaal richting de mensen onder de aan- en uitvliegroutes naar de andere banen, maar goed, zij stemmen toch niet voor de Amstelveense raad.

D66 trapt hier in de verdeel-en-heers-politiek waarvan Schiphol al tientallen jaren handig gebruikmaakt om bewoners tegen elkaar uit te spelen. Een politiek die in de afgelopen 30 jaar alleen maar leidt tot steeds meer overlast en vervuiling, voor alle bewoners in de hele regio.

Ook van stillere vliegtuigen worden mensen wakker
Onder hetzelfde kopje rekent D66 voor minder geluidshinder op het “stiller worden van vliegtuigen”. Los van het feit dat Schiphol nauwelijks invloed heeft op de inzet van verschillende types vliegtuigen, is het stiller worden van vliegtuigen een fabel van de luchtvaartindustrie.

Uit metingen blijkt immers dat de hele vloot die op Schiphol vliegt jaarlijks slechts enkele honderdsten van een decibel minder lawaaiig wordt. Voor de nachtrust maakt het niet uit: van een vliegtuig met 75 decibel word je net zo goed wakker als van eentje die met 74 decibel overvliegt. Ook het gesprek in de tuin moet voor beide type vliegtuigen evenlang worden onderbroken. En dat soms wel 400 keer per etmaal.

In het huidige tempo van stiller worden van vliegtuigen duurt het nog een paar honderd jaar voordat mensen in Amstelveen een normale nachtrust kunnen genieten.

Het sprookje van de elektrische vliegtuigen
Voor het verbeteren van de luchtkwaliteit zet D66 in op “elektrische vliegtuigen en schonere motoren”. De partij zegt er wijselijk niet bij op welke termijn dat moet gebeuren. Vliegtuigingenieurs van de TU Delft vertelden eerder in de Tweede Kamer dat commercieel elektrisch vliegen op enige schaal niet verwacht hoeft te worden voor het jaar 2100.

Moeten bewoners tot het einde van deze eeuw dan maar blijven zitten in de herrie en vervuiling van de bestaande toestellen? In de hoop op verbetering die mogelijk nooit komt? Ja, zegt D66, want over krimp van Schiphol is niets te vinden in het verkiezingsprogramma.

We naderen het einde van het D66-proza. Onder het kopje ‘goed bestuur’ wil de partij dat er voortaan “in de samenwerking tussen overheden en de luchtvaartsector op goede wijze invulling wordt gegeven aan adequate informatievoorziening en maatschappelijke participatie”.

Hierin schuilt een cruciale misvatting. De luchtvaartindustrie heeft namelijk helemaal geen stem in het totstandkomen van de regels. KLM en Schiphol brengen niet hun stem uit bij de verkiezingen, dat zijn u en wij. Burgers hebben een stem, bedrijven niet en dat is niet toevallig.

Overheid en burger bepalen samen de kaders
De democratie is een samenwerking tussen de overheid en de burger, niet de vliegindustrie. Als burgers samen met de overheid de kaders hebben bepaald, dan pas mogen industrieën hun activiteiten ontplooien binnen die kaders.

D66 gaat helaas mee in de ontstane routine dat enkele ambtenaren tezamen met de industrie wel even zullen bepalen hoe het eraan toegaat in de luchten boven onze woonwijken. Dat is per definitie een foute gang van zaken.

SchipholWatch is D66 in Amstelveen zeer erkentelijk voor het uitbreiden van de teksten in het verkiezingsprogramma over Schiphol. Enkele weken geleden kwam het woord Schiphol niet eens voor.

Elders veel actiever
Tegelijkertijd signaleren we een hoge mate van naïviteit en een gebrek aan kennis van het dossier. Een gemiste kans, temeer daar D66-afdelingen in buurgemeenten van Schiphol vaak veel beter de noodzaak tot structurele veranderingen inzien.

Grote groepen bewoners van Amstelveen zitten al decennialang in de herrie en vervuiling van Schiphol met grote risico’s voor hun gezondheid. Het is de hoogste tijd om als regiogemeenten een gezamenlijke stem te laten horen in Den Haag – waar de politieke keuzes worden gemaakt die de levens van omwonenden vergaand beïnvloeden.

Dit is een analyse van slechts één verkiezingsprogramma van één partij uit één gemeente. We staan open om ook analyses van andere programma’s te publiceren. Stuur uw eigen analyse van een partij naar keuze in een gemeente naar keuze aan [email protected].

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.4 / 5. Aantal stemmen: 41

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. C.

    Minister Sigrid Kaag schijnt zelf een enorme veelvliegster te zijn. Wat een zekere politicus de tekst deed uitspreken dat er zelfs een baan naar haar vernoemd is ” De Kaagbaan” . Ik denk dat dit voor veel mensen die graag vliegen geldt. Ze kunnen er geen genoeg van krijgen. Fijne reisjes met het vliegtuig en liefst niet al te duur. Voor velen is ook het vliegtuig een ” heilige koe”. Afgezien van onderwonenden onder de vele banen die er wel last van hebben.

    1
  2. Mike

    Met dit artikel én vorige arftikelen op SW (SACD, gifgrond e.d.), zie je eigenlijk hoe de luchtvaart zich in de politiek heeft geweven en alles naar de hand kan zetten
    Om de tekst ‘De democratie is een samenwerking tussen de overheid en de burger, niet de vliegindustrie.’ aan te halen, kun je ondertussen wel concluderen dat de vliegindustrie wel degelijk een dikke vinger in de pap heeft en de keuze van de burger ondertussen niets meer waard is in de regio van de luchthavens.

    De invloed van de luchtvaart is m.i. zelfs zo erg, dat trots in de media wordt gepresenteerd dat men de prijzen van een ticket nog niet hoeft te verhogen !!
    Men (o.a. politiek) stelt dus het vliegen boven het hebben van voedsel en een (warme) woning voor een eerlijke prijs.

    Het gaat bij de meeste politiek dus al lang niet meer om de burger en leefomgeving. Vliegen moet je, veel vliegen. Dat is de verborgen boodschap vanuit de meeste politieke partijen 🙁 .

    4
  3. Rob

    Het lijkt erop dat D66 Amstelveen de ontwikkelingen van de afgelopen jaren heeft gemist. Om een aantal voorbeelden te noemen. Werkgelegenheid is geen argument meer. Er is een tekort aan werknemers. De FNV pleit voor krimp van Schiphol en geeft ook aan dat vacatures op Schiphol moeilijk te vervullen zijn. Talloze economen geven aan dat de economische functie van Schiphol sterk overdreven wordt, recent zelfs een heel themanummer van het economenvakblad ESB hierover. De staatsagent bij de KLM stelt vraagtekens bij de netwerkkwaliteit en toegevoegde waarde van het grote KLM netwerk voor de thuismarkt. D66 Amstelveen komt echter met het bekende riedeltje van de vermeende voordelen van Schiphol en kopieert daarbij zelfs teksten van de luchtvaartsector. D66 Amstelveen heeft wel oog voor de nadelen van Schiphol voor de omgeving maar zou moeten weten dat techno fixes en mitigerende maatregelen de problemen niet gaat wezenlijk gaat oplossen.

    4
  4. ir. B. van Marlen

    Ik heb D66 altijd al kontendraaiers gevonden, dat had ik al door na ca. 1 u luisteren tijdens een Tweede Kamerdebat over de luchtvaart op 5 dec. 2018 in Den Haag. De tactiek is duidelijk maar te doorzien: je kletst een beetje mee met de tegenstanders en spreekt je zorgen uit, maar je loopt verder volledig mee met de VVD met zijn economiepraatjes. Het CDA is niet anders, en de CU laat zich overhalen, maar zal als ‘rentmeester’ helaas niet hoog scoren. Meedoen met deze partijen zal voor hen stemmenverlies opleveren, zeker als Lelystad er straks doorheen gedrukt is, in die omgeving.

    De zgn. ‘stille’ vliegtuigen zorgen inderdaad voor iets minder piekgeluid per passage wat volkomen tenietgedaan wordt door de enorme toename in aantallen vliegtuigbewegingen. Op Polderbaan en Kaagbaan tot een gekmakende frequentie de komenden decennia.

    De hoge mate van naïviteit en een gebrek aan kennis van het dossier is m.i. zeer tekenend en herkenbaar. Daarnaast teveel vertrouwen in de zogenaamd goede intenties en mooie woorden van deze sector.

    Krimp is de enige echte oplossing van deze ellende!

    12

Geef een reactie

Translate