Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Deel meldingen bij BAS verdwijnt in het ronde archief

Liefst 40 procent van zijn klachten zag een lezer bij BAS in de prullenbak verdwijnen (foto: Mabel Amber via Pixabay)

Een van onze lezers zag in de jaarrapportage van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) dat er in zijn postcodegebied minder meldingen waren geregistreerd dan hijzelf had ingediend. Na een uitgebreide mailwisseling geeft BAS nu toe dat bijna de helft is ‘kwijtgeraakt’. Uiterst kwalijk, vooral omdat de rapportages van BAS een belangrijke rol spelen in de beleidsbepaling rond Schiphol.

“En weer lijkt het verkeerd te gaan met de informatievoorziening vanuit Schiphol. Jarenlang ondoorzichtig beleid resulteert in een vertrouwensbreuk met de bevolking. Nu moeten we dit weer tot op de bodem uitzoeken, ik ga de minister om opheldering vragen”, stelt desgevraagd Lammert van Raan, lid Tweede Kamer namens de Partij voor de Dieren.

De mailwisseling over dit voorval is in het bezit van SchipholWatch en schetst een ontluisterend beeld over de gang bij de ‘slager die zijn eigen vlees keurt’.

BAS komt met ontwijkende en zelfs tegenstrijdige antwoorden op vragen van onze lezer, maar moet uiteindelijk erkennen dat de meldingen ondanks de verstuurde bevestigingen nergens meer zijn terug te vinden in het systeem. En dus ook niet terugkeren in de zo belangrijke jaarrapportage.

Het is niet de eerste keer dat Schiphol sjoemelt met onderzoeksgegevens, maar dit keer is het des te schrijnender omdat politici met de BAS-rapporten in de hand besluiten nemen over meer of minder vliegverkeer.

Dubieus
Het is al dubieus dat dergelijke beslissingen niet worden gebaseerd op onafhankelijk onderzoek, maar op cijfers die door de sector zelf worden aangeleverd. Als die getallen vervolgens aantoonbaar niet kloppen, ondermijnt dit volledig een juiste totstandkoming van het luchtvaartbeleid.

In de bewuste mailwisseling beroept BAS zich op het feit dat haar online registratiesysteem was gehackt en daarna maandenlang uit de lucht was. Meldingen moesten daarom handmatig worden verwerkt en later worden overgezet naar een nieuw systeem.

Die verklaring duidt erop dat het niet blijft bij dit ene geval van mysterieuze verdwijningen van meldingen. Het zou immers toevallig zijn dat juist bij deze oplettende lezer bijna de helft van al zijn meldingen zijn verdwenen en dat het niet bij anderen is gebeurd.

Jaarverslag intrekken
Vanwege het grote belang van de BAS-rapportages wil deze melder dat BAS het jaarverslag 2020 intrekt en herziet. Het Schiphol-loket wil vooralsnog geen gehoor geven aan die wens.

“De cijfers worden door tal van beleidsmakers gebruikt, onder meer binnen het programma luchtruimherziening, in onderzoeken van de GGD en het RIVM en door politici. Dan moeten die getallen volledig betrouwbaar zijn, en nu is gebleken dat ze niet kloppen. BAS dient de jaarrapportage formeel in te trekken en de betrokken belanghebbenden informeren dat er onjuistheden zijn aangetroffen”, aldus een van de e-mails aan BAS.

Het verdwijnen van meldingen bij BAS kwam aan het licht toen de melder een overzicht had opgevraagd van zijn eigen klachten. In het tweede kwartaal van het ‘geluidsjaar’ 2020 – lopende vanaf 1 november 2019 – diende hij 18 klachten in. Van al die meldingen ontving hij de bevestiging dat ze waren opgenomen in het BAS-systeem.

40 procent van de meldingen kwijt
Uit het later door BAS verstrekte totaaloverzicht bleken er slechts 11 klachten te zijn vastgelegd. Maar liefst 40 procent van de meldingen belandden aldus in het ronde archief van BAS, een gezamenlijke activiteit van Schiphol en de Luchtverkeersleiding.

In 2020 registreerde BAS bijna 120.000 meldingen, volgens het officiële jaarverslag. Als het percentage verdwenen klachten van onze lezer exemplarisch is voor het totaal, zou dat betekenen dat er 80.000 meldingen in het ronde archief van Schiphol zijn beland. En dat er in coronajaar 2020 geen sprake zou zijn van ‘slechts’ 120.000 klachten, maar liefst 200.000.

Update 7 september 2021 21:00 uur
BAS reageert op zijn eigen site op bovenstaand artikel en komt met een nieuw jaarverslag, zoals onze lezer al had gevraagd.

bron: https://bezoekbas.nl/nieuws/verklaring-meldingen-jaarrapportage-2020/

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 84

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Mike

    Het is met de DCMR bij RTHA niet veel anders. Misschien dat daar geen klachten kwijt raken, doch lees ik de jaarverslagen vooral als propaganda om RTHA het voordeel van de twijfel te geven (vriendjespolitiek ?).
    – Mensen met veel klachten worden weggezet als lastig, in plaats van de klachten eens te onderzoeken.
    – Als over 2020 een piek is waar te nemen in de zomerperiode (meer toestellen), wordt dit afgedaan als ontwenning van de omwonenden van het geluid. Alsof je kan wennen aan steeds opnieuw onderbroken worden in huis, omdat de stillere toestellen toch meer lawaai maken..
    – Vraag je over berekeningen en krijg je -bij gods gratie- antwoord, dan krijg je zeker geen antwoord op je vervolgvragen, waarom de berekeningen zoveel lager uitkomen dan de werkelijkheid (86DBa gemeten op het meetpunt is 80DBa in de woonwijk, echter meet ik met verschillende meters rond de 85DBa).

    Volgens mij trek je als burger, bij alles waar de staat bij betrokken is, altijd aan het kortste eind. Groningen (aardbevingen), HSL (geluidsoverlast), vliegverkeer (milieu en geluidsoverlast) en semi-staatsbedrijven (vaak milieuoverlast). Het slechts geregeld richting de burger en het minst gehoor.
    Als burger heb je rechten en o wee als een bedrijf dit niet nakomt, wat zelf kan leiden tot kamervragen. Maar met staatsbetrokken items heeft de burger blijkbaar altijd pech.
    (Heeft de staat ook banden met TataSteel ? Dit zou het nodige verklaren 😉 ).

    1
  2. Haes

    jaren gemeld bij bas. miv juli 2021 gestopt en meld nu bij vliegherrie.nl
    bas is geen onafhankelijke partij. de rariteit om melders met meer dan 500 klachten per jaar te negeren komt er nog eens bij en nu dit akkefietje weer…. niet serieus te nemen.

    6
  3. MK

    Melden bij BAS is totaal zinloos. Telefonisch was BAS recent twee weken niet bereikbaar. Bandje wordt afgedraaid wanneer men beschikbaar is (en ik belde in die uren), inspreken kan niet en vervolgens wordt de verbinding verbroken. Op beantwoording van een schriftelijke vraag van twee weken geleden wacht ik nog steeds. Hiervan word ik moedeloos. Melden doe ik nu via vliegherrie.

    5
  4. Erna Vriesman

    Daarom heb ik mij ook niet meer geregistreerd bij BAS, na die Hack. vertrouwde het al voor geen meter. Meld nu bij Vliegherrie. terwijl ik dit typ gaan de opstijgende vliegtuigen weer boven mijn hoofd over,in Buitenveldert. ‘Lekker rustig’ met die Buitenveldertbaan dicht. 🙁

    1
  5. mcp

    “dat er in zijn postcodegebied minder meldingen waren geregistreerd dan hijzelf had ingediend”.

    Dat is opmerkelijk en dit ook: op 14 juli jl. dienden wij een verzoek in bij BAS ons account te verwijderen omdat wij het jarenlange melden en daar niets mee doen inmiddels beu waren. Dit kregen wij als antwoord van BAS:

    Omschrijving

    Verzoek account volledig verwijderen.
    Antwoord

    Geachte heer XXXXXXX ,

    Het is niet mogelijk om uw account op dit moment volledig te verwijderen Dit is gedaan om te voorkomen dat eventueel eerder gedane klachten/ meldingen, dan ook volledig verdwijnen. De analyses die daarop gedaan worden en of zijn gedaan zouden dan niet meer kloppen. Dat is niet wenselijk.

    Ik kan wel uw telefoonnummer en e-mail adres weghalen. Dan is het account niet meer te gebruiken om via dat account mailwisseling te doen.

    Vriendelijk groet,

    Dick de Jong

    1
    • Bas

      Dick de Jong,
      Hij zegt zo graag iets te willen doen voor je maar kan het niet. Wat BezoekBAS wel kan doen is alle leed en impact op mensen hun slaap, rust en werk en gezin in het raport van ze zetten richting de Tweede Kamer. Als we dat allemaal vragen aan de medewerkers van BAS.
      Dus Dick de Jong maak er werk van, jullie kunnen het. Laat je niet misbruiken door de luchtvaart.

    • Haes

      jaren gemeld bij bas. miv juli 2021 gestopt en meld nu bij vliegherrie.nl
      bas is geen onafhankelijke partij. de rariteit om melders met meer dan 500 klachten per jaar te negeren komt er nog eens bij en nu dit akkefietje weer…. niet serieus te nemen.

    • Bianca

      Mocht u ook nog oude rapportages ed. willen, volgens mij heb ik nog het één en ander in mijn mail staan.

  6. mcp

    S.C.H.I.P.H.O.L.L.E.N.

Geef een reactie

Translate