Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Analyse

Nog maar 14 procent Nederlanders voor groei luchtvaart

Het draagvlak voor groei vliegverkeer is volkomen weggeslagen, zo blijkt uit het nieuwste onderzoek in opdracht van het luchtvaartministerie (illustratie: omslag rapport)

4.9
(67)

Vliegen is de effectiefste manier om als individu de aarde te helpen opwarmen. Steeds meer mensen realiseren zich dat en kiezen ervoor minder te gaan vliegen. Maar liefst 86 procent van de Nederlanders is niet langer voorstander van verdere groei van de luchtvaart.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit een nieuw onderzoek dat is uitgevoerd door Motivaction in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). Het is de derde achtereenvolgende keer dat het onderzoek wordt uitgevoerd. Het aantal ondervraagden tegen groei van de luchtvaart is in de afgelopen drie jaar spectaculair toegenomen.

In 2018 – het eerste jaar van onderzoek – was een kwart van de bevolking voor krimp van het vliegverkeer. Nu is dat al de helft. Als reden voor krimp wordt vooral de milieuvervuiling genoemd.

Geen draagvlak meer voor Luchtvaartnota
De uitkomsten van het onderzoek moeten schokkend zijn voor opdrachtgever I&W. In de jongste luchtvaartnota van minister Cora van Nieuwenhuizen worden alleen maar groeiscenario’s voor de luchtvaart uitgewerkt. Nu blijkt klip en klaar dat daarvoor geen enkel draagvlak is onder de bevolking.

De enige juiste gevolgtrekking kan dan ook zijn dat de huidige concept-luchtvaartnota opnieuw moet worden opgesteld, nu inclusief krimpscenario’s.

Uit het onderzoek blijkt dat het draagvlak voor een eerlijke beprijzing van het vliegverkeer toeneemt. Inmiddels is 44 procent vóór invoering van een belasting op vliegtickets, terwijl slechts 28 procent deze resoluut afwijst.

Hoe dan?
Verduurzaming van de luchtvaart heeft een hoge prioriteit bij de ondervraagden, vooral als in het midden wordt gelaten in hoeverre het de consument in de portemonnee zal raken. Daarbij gelooft de Nederlander in verduurzaming door het ontwikkelen van stillere en schonere vliegtuigen (81 procent) en elektrische of hybride vliegtuigen (68 procent).

Dit geloof berust helaas op de misinformatie die de luchtvaartlobby vrijwel dagelijks over het publiek uitgiet. Vliegtuigen worden in een decennium slechts marginaal stiller en schoner, terwijl hun aantal veel forser toeneemt. De komst van elektrische vliegtuigen op enig formaat is zo goed als uitgesloten in de komende 100 jaar, zo verwachten luchtvaartingenieurs.

75 Procent van de ondervraagden vindt het een goed idee als vliegbedrijven ‘schone en duurzame brandstoffen’ gaan gebruiken. Dat is nobel, maar er wordt de geënquêteerde mensen er helaas niet bij verteld dat schone en duurzame brandstoffen nog helemaal niet bestaan.

Natuur ontzien
Steeds meer mensen vinden dat er vooral over stedelijk gebied moet worden gevlogen. Liefst 35 procent wil vliegen over woonwijken stimuleren om stille natuurgebieden te ontzien. Maar 22 procent van de mensen vindt dat beter over natuurgebieden kan worden gevlogen om de bewoners te ontzien. In 2018 was nog 40 procent van de ondervraagden voorstander van het vliegen over de natuur.

Hoopgevend is dat het aantal zakelijke vliegreizen na de coronapandemie naar verwachting sterk afneemt. Bijna de helft van de zakelijke passagiers denkt blijvend minder te gaan vliegen. Van de vakantiereizigers denkt slechts 30 procent minder te gaan vliegen.

Slecht nieuws voor KLM
Deze uitkomst is slecht nieuws voor KLM dat van oudsher sterk afhankelijk is van de zakelijke passagier. Zonder die reizigers zal het steeds lastiger worden de concurrentie met goedkopere maatschappijen vol te houden. Het is dan ook ronduit roekeloos om nog meer belastinggeld in het bedrijf te pompen.

Bij direct omwonenden van vliegvelden daalt de acceptatie van de overlast door vliegverkeer. Vooral de luchtverontreiniging en geluidsoverlast zijn niet meer te pruimen. Mensen vinden het onacceptabel als deze terugkeren op het niveau van vóór de coronacrisis.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 67

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. C.

    Steeds meer mensen vinden dat er over woonwijken moet worden gevlogen zodat stille natuurgebieden worden ontzien. Jawel! Zoals al diegenen in vrije woningen met tuin in de omgeving van die natuurgebieden. Fijn hoor maar niet heus. Je zult maar in een van die drukke stadswijken wonen en vliegherrie. Geen natuur te bekennen vieze lucht wat sterke boompjes die tegen vervuilde lucht bestand zijn meeuwen duiven, en niet schone hondepoep grasveldjes..

    1
  2. Fbr

    Wij hebben besloten te gaan verhuizen uit de regio en richting gelderland e.o. te gaan. We hebben een prachtige woning met heerlijk grote tuin op een top locatie. Maar door schiphol is het woongenot ons echt ontnomen. We kunnen niet meer normaal in de tuin zitten bij mooi weer en iedere keer dat ik ze hoor Komen schiet ik in de stress. Het heeft dusdanig invloed dat ik onze vrienden en familie bijna niet durf uit te nodigen en mij schaam voor de overlast. WE ZIJN ZIEK MENSEN! Dit verdedig je gewoonweg niet met het argument werkgelegenheid en econmisch belang. Allemaal gelul! Zojuist lees ik dat KLM wederom beroep wil doen op staatsteun. Hoe bizar is het om een je eigen land zo naar knoppen te helpen als bedrijf. Ze hebben letterlijk schijt aan de mensen die om de 2 minuten 85+ db te verduren hebben. Ik vind het echt ongekend dat dit kan in dit land.

    9
  3. Loes

    Ook ik hoop zo op krimp. Word zeer gestresst van het constante gebrom en herrie. Slechte, korte nachten.
    Ben echt bang voor m’n gezondheid hierdoor en vind het ook minachting dat hier niet meer rekening mee wordt gehouden. Alles voor het grote geld.

    5
  4. Ad

    Ik denk dat Cora goed beseft dat de THT datum van dit luchtvaartgroei-dogma al is verstreken. Ze vertrekt als minister vroemvroem en KLM – Schiphol troetelaar. De energiesector loopt achter de ongemakkelijke feiten aan door Cora als boegbeeld aan te trekken.

    4
  5. Martin

    Gaat Cora dit rapport ook groots presenteren in een stemmig blauw mantelpakje? Mag ze het van mij de hele tijd over de blauwe trots hebben als ze KLM bedoeld

    4
    • Ciska Rijswijk

      Ik hoop zo, dat ze de uitslag respecteren ! Graag krimp, wat we worden gek van die herrie. Nu kan ze zonder gezichtsverlies de luchtvaartnota veranderen.

      9

Geef een reactie

Translate