Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Wetenschap

‘Luchtvaart moet werken aan veiligheid van burger op de grond’

foto: Rudy and Peter Skitterians via Pixabay

4.9
(51)

Deze zomer publiceerde de New York Times een artikel waarin de uitstoot van kooldioxide werd gekoppeld aan sterfgevallen door extreme hitte. Een verhaal van persbureau Reuters meldde de uitstoot van de CO2-uitstoot van passagiersvliegtuigen gedurende hun levensduur. Luchtvaartdeskundige Dan Rutherford combineert beide verhalen en komt tot de verontrustende conclusie dat vliegtuigen een grotere bedreiging vormen voor mensen die niet vliegen dan voor mensen die dat wel doen.

Deel op XDeel op Linkedin

Rutherford is directeur luchtvaart binnen The International Council on Clean Transportation. Dat insituut geeft onafhankelijk advies over verduurzaming van transport aan beleidsmakers over de hele wereld. De organisatie heeft kantoren in onder meer Beijing, Sao Paulo, Berlijn en San Francisco. Rutherford wordt wereldwijd beschouwd als een vooraanstaand wetenschapper op zijn gebied.

Het artikel in de New York Times berichtte over een studie van de Columbia University waarin wordt geschat dat iedere extra miljoen ton CO2 die vrijkomt in de atmosfeer aan het einde van deze eeuw 226 doden veroorzaakt. Reuters schreef over informatie van Boeing waarin de vliegtuigbouwer aangeeft dat ieder van zijn nieuwste generatie vliegtuigen tijdens de levenscyclus een miljoen ton CO2 gaat uitstoten. Airbus kwam eerder met vergelijkbare cijfers.

Klimaatschade doorberekenen
Rutherford geeft aan dat zo beschouwd ieder nieuw passagiersvliegtuig uiteindelijk 226 mensen zal doden – grofweg even veel als het aantal zitplaatsen in zo’n toestel. Als deze redenering toetsing overleeft, zo stelt de wetenschapper, dan zou dit moeten leiden tot een heroverweging over hoe de klimaatschade moet worden verantwoord door de vliegtuigproducenten.

Conform bestaande normen is het een absurde gedachte dat ieder vliegtuig dat wordt gebouwd op een gegeven moment alle mensen aan boord zal ombrengen. Commerciële luchtvaart is ontzettend veilig voor passagiers, met ongeveer slechts één dodelijke crash per vier miljoen vluchten. “Maar hoe zit het met de mensen op de grond”, zo vraagt Rutherford zich af.

De regelgevers in de luchtvaartindustrie hanteren de term ‘catastrofaal falen’ om een fatale storing te beschrijven. Vlucht-kritische systemen dienen te voldoen aan een veiligheidsnorm die het aantal fatale storingen beperkt tot één per miljard vlieguren. Een passagiersvliegtuig maakt tijdens zijn levensduur ongeveer 75.000 vlieguren.

Onacceptabele bedreiging van het leven
Rutherford maakt een gedachtensprongetje. “Laten we nu eens aannemen dat het allemaal wel meevalt met de gezondheidseffecten van de klimaatverandering en ervan uit gaan dat die duizend keer lager zijn dan Columbia University inschat. Dan komt een kans van 0,1 procent op een catastrofale storing gedurende 75.000 vlieguren uit op een kans van ongeveer één op 100 miljoen. Dat is tien keer dodelijker dan de veiligheidseisen van één op een miljard.”

“Dat leidt tot maar één mogelijke conclusie: volgens de bestaande veiligheidseisen zou ieder vliegtuig gewoon aan de grond moeten worden gehouden, zelfs als de klimaatgevolgen maar een duizendste zijn van de huidige schatting.”

Rutherford geeft direct toe dat het een omstreden berekening is, maar vindt het wel de hoogste tijd om het begrip veiligheid van vliegtuigen opnieuw te definiëren. Dat kan ook makkelijk: overheden hanteren nu al milieunormen voor vliegtuigen als onderdeel van de luchtwaardigheidseisen. Als een vliegtuig meer geluid of vervuiling produceert dan volgens de regels is toegestaan, krijgt het toestel geen luchtwaardigheidsbewijs. Hetzelfde kan worden gedaan voor de carbon-uitstoot.

Burgers op de grond aan de beurt
“De regelgevende instanties in de luchtvaart moeten het gevaar dat vliegtuigen via klimaatverandering vormen voor burgers op de grond vast gaan leggen en normeren. Eén benadering kan zijn om een maatstaf op te stellen voor de sociale kosten van koolstofuitstoot die rekening houdt met alle klimaatschade. Zo’n norm kan helpen om versneld de meest emissierijke vliegtuigen uit te lucht te halen.”

“De luchtvaartindustrie is trots op haar werk om vliegtuigen ongelooflijk veilig te maken voor mensen die erin vliegen. Het wordt hoog tijd dat de sector hetzelfde gaat doen voor mensen die niet vliegen.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 51

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Pieter Kroon namens DFA Airport

    Complimenten voor de niet-aflatende stroom nieuws door SchipholWatch.
    Julie blijven inspirerend.
    Dit artikel haalt ludiek andere aspecten van de luchtvaart naar voren.
    Waarbij we qua Schiphol nooit de Bijlmer ramp en het Turkish Airlines toestel mogen vergeten, wat nog veel meer doden had kunnen veroorzaken.

    2

Geef een reactie

Translate