Dr ir Leon Adegeest, voorzitter van de samenwerkende actiegroepen SATL, ergert zich groen en geel aan de misinformatie die hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven verspreidt over elektrisch vliegen. Het overmatige optimisme van de professor wordt door de luchtvaart misbruikt om de politiek te beïnvloeden en om geen echte maatregelen te nemen tegen de dagelijks aangerichte klimaatschade.
Adegeest schreef dit vandaag in een serie tweets waarin hij zijn misnoegen uitspreekt. Hij is inmiddels tegen wil en dank expert in het ontzenuwen van misinformatie die door of namens de luchtvaartindustrie wordt verspreid.
Directe aanleiding voor zijn ontzenuwing was het zoveelste deel in de serie ‘De toekomst van mobiliteit’ in het Financieele Dagblad, dit keer onder de titel Snel en schoon de lucht in (betaalmuur).
De reeks wordt om beurten volgeschreven door professor Maarten Steinbuch en Carlo van de Weijer. Steinbuch is een gevierd wetenschapper, maar niet gespecialiseerd in de vliegtuigbouw. Van de Weijer is ‘fellow’ van de Technische Universiteit en houdt zich bezig met kunstmatige intelligentie.
Steinbuch verhaalt in zijn artikel over zijn eerste ervaring met een elektrisch vliegtuigje. Maar liefst vijftien minuten werd hij rondgevlogen, waarna er snel weer moest worden geland om bij te laden.
170 kilogram laadvermogen
“Dat toestelletje weegt 430 kilogram. Er zitten batterijen in met een capaciteit van 24 kilowattuur. Het maximale startgewicht is 600 kilogram”, aldus Adegeest. Blijft er dus 170 kilogram over voor de piloot, een passagier (Steinbuch in dit geval) en mogelijk nog “een rugzakje”.
“De topsnelheid van die Pipistrel is 157 km/h. Een Boeing vliegt vijf keer sneller, daar gaat dat toestel dus niet tussenvliegen. Dan maar in de luchtlaag eronder, dus nog onder de laagvliegroutes van Lelystad Airport”, schrijft Adegeest. Hij vraagt zich af of Nederland zit te wachten op een luchtruim met “bromtollen” op geringe hoogte.
Steinbuch vertelt in zijn artikel dat er met de gedemonstreerde Pipistrel maximaal 50 minuten en 120 kilometer kan worden gevlogen. Eerder vertelde ir Joris Melkert, wél gespecialiseerd in vliegtuigbouw en docent aan de TU in Delft, aan de Tweede Kamer dat het bereik maximaal 68 kilometer is.
Op zijn vroegst in het jaar 2100
Volgens Adegeest maakt Steinbuch veel te makkelijk de stap van de ultralichte Pipistrel naar toepassing in de commerciële luchtvaart. Maar Melkert heeft als deskundige duidelijk aangegeven aan de leden van de Tweede Kamer dat het zo’n vaart niet zal lopen. Hij verwacht toepassing van het elektrisch vliegen in de commerciële luchtvaart op zijn vroegst in het jaar 2100.
Het bijplaatsen van extra batterijen om verder te vliegen of meer passagiers mee te nemen, betekent veel extra gewicht en dat is juist binnen de luchtvaart problematisch.
Adegeest gelooft dan ook niet dat het over tien jaar wel mogelijk is om met grotere toestellen te vliegen. “Batterijen worden niet zo snel beter of lichter. Als je de energiedichtheid van moderne batterijen vergelijkt met die van vijftig jaar geleden, is er weinig reden hoopvol te zijn.”
Geen wetenschap maar propaganda
“Ook ik geloof in innovatie en ben er een groot voorstander van. Zonder innovatie komen we nergens. Maar in de stukken van Steinbuch gaat het over iets anders: hij is bezig met een propaganda-campagne om elektrisch vliegen te hypen om zo de luchtvaart in een beter daglicht te plaatsen.”
“Welwillende wetenschappers noemen voordelen en komen met mooie vergezichten. Politici – die veelal geen beta-achtergrond hebben en vaak niet zoveel kijk hebben op techniek en natuurwetten – worden in zijn stukken getagd. Veel reageren dan ook met een ‘like’ op Twitter.” Adegeest is bang dat de beslissers zo gevoed worden met informatie die incorrect is en onvolledig.
Oproep tot eerlijkheid
“Ik pleit voor eerlijke wetenschap. Integer en geen lobby-quatsch. Ik roep TU Delft, NLR, Steinbuch, TU Eindhoven, het ministerie van Infrastructuur en de luchtvaart dan ook op eerlijk en transparant te zijn.”
“Bedoeld of onbedoeld beïnvloedt Steinbuch politici met zijn columns in het FD. Met verhalen die te positief zijn. Laat u als wetenschapper niet misbruiken door de lobby van de luchtvaartindustrie!”
Adegeest verwelkomt reacties op zijn serie tweets.
F van der Veen
als de heer steinbuch in deze stukken zijn aanstelling vermeld, dan heeft hij toch een baas?
Dr.ir.ing. C.Blokhuizen
Je aura als autoriteit in een specifiek en specialistisch wetenschappelijk vakgebied wel of niet bewust inzetten over onderwerpen waar die kennis en ervaring niet aanwezig is, is een fallacy. Het is de bekende drogreden misplaced autority. De leek op het onderwerp denk dan al gauw, het zal wel kloppen en gelooft het dan en handelt en oordeelt daarna. Het is een van de wetenschappelijke doodzonden en corrumperen in het hart het wetenschappelijk bedrijf.
Jan Rooijakkers
Prima stuk weer van Leon. Het is wel jammer dat het FD zijn ingezonden stukken en (wetenschappelijke) kritiek op de door FD geplaatste fanmail voor de technologische ontwikkelingen niet wil plaatsten. Onlangs nog over de fabels m.b.t. de synthetische kerosine.
Van het FD had ik een objectievere opstelling verwacht. Kennelijk in het Schiphol/KLM/VVD kamp en voor groei, groei, groei ?