Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Participatie, Update

‘Fraude in aanvraag stikstofvergunning vliegvelden’

foto: Andrew Martin via Pixabay

4.9
(53)

De aanvraag voor een stikstofvergunning voor Schiphol is gestoeld op foute aannames en gemanipuleerde berekeningen. De minister moet de aanvraag afwijzen en terugsturen aan afzender Schiphol.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit stellen burgergroep SATL-Lelystad en coöperatie Mobilisation for the Environment (MOB) van Johan Vollenbroek in hun gezamenlijke zienswijze op het voorgenomen besluit van minister Carola Schouten (ChristenUnie) om vergunningen te verlenen aan zowel Schiphol als Lelystad.

Hoewel Schiphol niet beschikt over een stikstofvergunning (officieel een vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming), stelt het vliegveld wel over rechten te beschikken om de natuur met stikstof te mogen vervuilen.

Loeiende koeien
Die rechten zouden volgens eigen zeggen rechtstreeks volgen uit de toegestane geluidsbelastingen. “Ze hebben hun eigen stikstofdepositie bepaald op grond van de theoretisch maximale geluidsbelasting”, vertelt SATL-voorzitter dr ir Leon Adegeest.

“Zo werkt dat natuurlijk niet. Een veehouder krijgt stikstofrechten op basis van het aantal koeien in de stal en de mest die zij produceren. Niet op basis van hoe hard die koeien loeien.”

En dat is nu precies de manier waarop Schiphol de minister wil overtuigen van zijn rechten op vervuiling. Zelfs zoveel vervuiling dat een klein deel van die rechten kan worden overgedragen aan vliegveld Lelystad om daar nog meer natuur te beschadigen.

Terug naar 2004
Volgens Johan Vollenbroek beschikt Schiphol wel over bepaalde stikstofrechten, maar die moeten worden bepaald aan de hand van het aantal vluchten dat in 2004 plaatsvond. “In dat jaar trad de Habitatrichtlijn in werking en tóen had Schiphol al een vergunning moeten aanvragen.”

In 2004 was het vliegveld goed voor 400.000 vliegbewegingen. In topjaar 2019 was sprake van maar liefst 500.000 vliegbewegingen, 100.000 meer dan waarop Schiphol volgens de wet recht heeft.

“Het is dan ook onmogelijk dat Schiphol stikstofruimte over heeft. Er is juist een enorm tekort en dus is er helemaal niets om over te hevelen naar Lelystad”, legt Vollenbroek uit. Hij kondigde eerder al aan desnoods naar de Raad van State te stappen als Schiphol niet zou worden gehouden aan het maximum van 400.000 vliegbewegingen.

Bol van de fouten
De aanvraag voor Lelystad staat sowieso bol van de fouten, zo weet Adegeest. “Schiphol vraagt een vergunning aan voor 10.000 vluchten, terwijl het vliegveld gebouwd is voor 45.000 vluchten. Dat mag helemaal niet volgens de wet.”

Schiphol moet vergunning aanvragen voor alle vluchten die in de planning staan. Het opdelen in plakjes is onwettig en is te kwalificeren als een rookgordijn.

Ook is het wegverkeer dat ontstaat als gevolg van de opening van een nieuw vliegveld bewust omlaag gemanipuleerd, zo vond Adegeest uit. “In de oorspronkelijke berekeningen ging het om 20.000 auto’s per dag. Daarvan zijn er inmiddels 5.000 uit de calculaties verdwenen. Het is de aloude handelswijze van de Schiphol Groep: toerekenen naar de gewenste uitkomsten.”

Onbegrijpelijk
Dat minister Schouten de aanvragen van Schiphol en Lelystad überhaupt in behandeling heeft genomen en er positief op wil besluiten, is volgens SATL en MOB onbegrijpelijk. “De aanvraag is wegens de fouten en manipulaties niet-ontvankelijk en moet door de minister zo snel mogelijk worden geweigerd.”

“Schiphol heeft een aanvraag gedaan die gebaseerd is op drijfzand. Als een boer op deze manier een vergunning aanvraagt, wordt deze per kerende post teruggestuurd. Als Schiphol-baas Dick Benschop het doet, springt de minister direct in de houding.”

Aan de zienswijze van SATL en MOB werkte een team van tien vrijwilligers, waaronder een aantal gespecialiseerde advocaten. Het resulteerde in een gedegen stuk van maar liefst 42 pagina’s.

Naar de rechter
Als de minister geen oog heeft voor de bezwaren van SATL en MOB, stappen de organisaties gezamenlijk naar de rechter om het besluit aan te vechten. Hoewel zo’n zaak jaren in beslag kan nemen, deinzen ze daar niet voor terug. “Wat moet dat moet”, aldus Adegeest.

Desgevraagd stelt Vollenbroek voorlopig over voldoende fondsen te beschikken om zo’n rechtszaak te starten. Dat geld verkreeg MOB na een fondsenwervingsactie waarmee binnen een week meer dan 20.000 euro werd opgehaald.

Lange adem
Vollenbroek en zijn MOB hebben al bewezen over een lange adem te beschikken. Zij haalden eerder in een procedure de hele PAS-wetgeving onderuit waardoor de regering werd gedwongen echt iets te gaan doen aan de stikstofvervuiling van onze natuur.

Bij gebrek aan echte oplossingen resulteerde dit in onder meer het terugbrengen van de maximum snelheid op snelwegen, een bouwstop voor heel Nederland en de toenemende roep om sanering van de veestapel in ons land.

Gek genoeg heeft de regering tot op heden niet willen praten over een reductie van het zeer vervuilende vliegverkeer als maatregel om de stikstofuitstoot te beperken. Kennelijk vindt Rutte en zijn ploeg het belang van de luchtvaart groter dan het recht om te wonen.

Meedoen?
Wilt u zich aansluiten bij de zienswijze van MOB en SATL? Dat kan eenvoudig met het insturen van een standaard brief die is opgesteld door beide partijen. Let op! De brief moet uiterlijk maandag 29 maart binnen zijn bij de coördinerende RVO. Om het u moeilijk te maken kan dat niet per e-mail, wel via uw DigID of per ouderwetse post. Lees het blauwe kader op deze webpagina van SATL.

Update 25 maart 14:05 uur
Inmiddels is ook de zienswijze op de vergunningverlening aan Schiphol gepubliceerd op de site van Mobilisation for the Environment.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 53

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ReindeR Rustema

    Stop de tijd. Volgens mijn browsergeschiedenis heb ik 20 minuten geleden deze pagina geopend en ondertussen heb ik de zienswijze ingediend. En ik moest de DigiD-app zelfs nog opnieuw activeren omdat mijn smartphone ondertussen even in reparatie was geweest waarvoor ik ‘m had leeg gemaakt.

    De meeste tijd kostte mij het verwijderen van paginanummer 1 op een bijdrage van 1 bladzijde.

  2. Klaar Oversteek

    zojuist de zienswijze verstuurd en wederom donatie gedaan aan dhr Vollenbroek van MOB

Geef een reactie

Translate