Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

NextGen – een aanslag op de volksgezondheid

Jeroen Olthof (PvdA) laat zich niet schiphollen en wil geen vaste vliegroutes (foto: Provincie Noord-Holland)

(leestijd circa 2 minuten)
4.5
(48)

Langzaam maar zeker gloort er hoop op een toekomstige sanering van Schiphol. Dat is namelijk hard nodig. Maar ook in het hier en nu moet een zet in de goede richting worden gegeven. Gedeputeerde Jeroen Olthof (PvdA) van Noord-Holland doet dat.

Deel op XDeel op Linkedin

Hij geeft samen met de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) een duidelijk signaal af. In de BRS zijn 56 gemeenten en vier provincies rond Schiphol verenigd – liefst 8,4 miljoen burgers van ons land worden hierin vertegenwoordigd.

Zij spreken zich uit tegen de vaste vliegroutes die Schiphol zo graag wil implementeren, voor de buitenwereld als onderdeel van de hinderbeperkende maatregelen. Insiders weten beter: de aangekondigde luchtruimherziening van VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen is slechts bedoeld de capaciteit van het luchtruim te vergroten. Lees: meer vliegtuigen in minder tijd door onze luchten jagen.

Wat Olthof en BRS nog niet hebben aangekaart is minstens zo belangrijk. Op dit moment is Schiphol druk bezig het uit de Verenigde Staten ingevoerde vliegsysteem NextGen te implementeren op de Kaag- en Polderbanen. Dat systeem maakt hoogfrequent vliegen de norm.

Iedere 70 seconden herriebak
Bewoners onder de aanvliegroutes kunnen dan urenlang iedere 70 seconden boven hun huizen verwelkomen. Uit internationaal wetenschappelijk onderzoek blijkt deze techniek zeer nadelig uit te pakken voor de gezondheid van bewoners.

Als de luchtverkeersleiding wordt toegestaan dit systeem in gebruik te nemen, komt dit bovenop de recentelijk door de GGD’s vastgestelde negatieve effecten van het vliegverkeer op de volksgezondheid.

De regering staat invoering al oogluikend toe, want Schiphol is de systemen al aan het installeren terwijl de besluitvorming nog maar net op gang is gekomen. En daarmee dus hopeloos achterloopt op de feitelijke situatie. Dat is volstrekt onverantwoord en onzorgvuldig.

Bestuur functioneert slecht
Bij een goed functionerend bestuur en kordate omgevingsdiensten zou al opschorting van deze werkzaamheden zijn geëist, bij voorbeeld via de gang naar de rechter. Dat is tot op heden helaas niet gebeurd.

Het ‘schiphollen’ lijkt langzamerhand de norm te worden in ons land. Dat mag voor de regionale en lokale politiek nooit een reden zijn om oppositie tegen dit mensonterende NextGen-vliegsysteem achterwege te laten.

Kennisnetwerk Impact bestaat uit onafhankelijke deskundigen op het gebied van de burgerparticipatie.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 48

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Stella

    Wát is het nu precies, wát doet het NextGen navigatie systeeem? Kan iemand dat beschrijven aub? Is het alleen voor landende vliegtuigen of ook voor startende vliegtuigen? De startende vliegtuigen komen hier al iedere 70 seconden, zit al geen ruimte tussen. Wat zal er veranderen onder de UITvliegroute van startende vliegtuigen?

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate