Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

‘Maximaal 350.000 vliegbewegingen in regeerakkoord’

donkere lucht rond vliegtuig

Foto: A Beijeman via Pixabay

In een dringende oproep aan alle landelijke politieke partijen vraagt een brede coalitie van bewonersorganisaties om een Schiphol met maximaal 350.000 vliegbewegingen op te nemen in het nieuwe regeerakkoord.

Het initiatief tot de brandbrief is genomen door de Werkgroep Toekomst Luchtvaart in samenwerking met de Bewoners Omgeving Schiphol – nog steeds de wettelijke bewonersdelegatie in het Schiphol-overleg. Gezamenlijk vertegenwoordigen deze clubs tienduizenden burgers in de regio Schiphol.

“Het besef dringt door dat Schiphol door tientallen jaren groei als overstapluchthaven veel groter is geworden dan onze internationale economie, welvaart en vestigingsklimaat nodig hebben.

Groei geen prioriteit
De luchtvaartnota geeft terecht een nieuwe koers aan: groei staat niet meer voorop, maar goede verbindingen voor zakelijke en particuliere thuismarktpassagiers zijn essentieel.

Uit onderzoek is gebleken dat er op Schiphol in 2019 34 miljoen thuismarktpassagiers waren, nog niet de helft van het totaal van 72 miljoen passagiers.

Een maximaal bestemmingennetwerk voor de thuismarkt met aanvullende transferpassagiers vergt slechts 350.000 vliegbewegingen. Zonder overstappers zijn het er slechts 270.000.”

De coalitie maakt zich zorgen over de negatieve gevolgen van het overmatige vliegverkeer op Schiphol. “Groei bezorgt alle bewoners meer hinder door hogere overvliegfrequenties, dichter op elkaar vliegende toestellen en lawaaiige nachtvluchten.”

Geen topsector
De door Schiphol gepredikte groei is door de Raad voor de leefomgeving (Rli) al in 2016 onderuit gehaald. “Luchtvaart is een marginale branche en geen topsector”, zo luidde het toen. Groei dient dan ook vooral het bedrijfsbelang van de luchtvaartsector.

“Daarvoor is Schiphol niet bedoeld. Schiphol is er voor de Nederlandse reisbehoeften en is daarvoor nu al een paar maten te groot en te lawaaiig. Het maatschappelijk draagvlak voor nog meer groei ontbreekt en de GGD’s in de regio constateren ernstige gezondheidsproblemen door slaapverstoring.”

De luchtvaartnota stelt dat de internationale bestemmingen van Schiphol essentieel zijn vanwege de handels- en welvaartswaarde.

Extreem goedkope tickets
“Dat geldt niet voor mensen die op extreem goedkope tickets afkomen, voor treinpassagiers op korte Europese afstanden en zakelijke passagiers die vliegen vervangen door videoconferenties. Dit gaat om 12 miljoen passagiers van de 46 miljoen thuismarktpassagiers.”

Wat Nederland dus echt nodig heeft, zijn voldoende vluchten en bestemmingen voor slechts 34 miljoen passagiers uit de thuismarkt.

Twee alternatieven
Dat kan volgens de samenwerkende burgergroepen op twee manieren worden ingevuld. Met een maximaal netwerk van 220 essentiële bestemmingen. Dit netwerk vertegenwoordigt 96 procent van de handelswaarde en omvat 346.000 vliegbewegingen. Of met een optimaal netwerk van 170 essentiële bestemmingen die 91 procent van de handelswaarde vertegenwoordigen. Daarvoor zijn slechts 270.000 vliegbewegingen nodig.

In beide gevallen blijven de weggevallen bestemmingen zonder noemenswaardige handelswaarde gewoon bereikbaar via een overstap. Ook is in beide gevallen rekening gehouden met jaarlijks 5 miljoen reizigers naar 44 vakantiebestemmingen, vooral rond de Middellandse Zee.

Geen extra bijdrage meer aan welvaart
“Vliegverkeer boven de 350.000 vliegbewegingen verhoogt alleen de maatschappelijke lasten zonder bijdrage aan de welvaart en de bereikbaarheid van ons land”, aldus het bericht.

Het mooie van de plannen van WTL is dat de luchtvaart niet hoeft te krimpen. “Dat is in 2020 al gebeurd. Wij vragen alleen het herstel toe te laten tot maximaal 350.000 bewegingen. In dat scenario kan de luchtvaart volwaardig bijdrage aan het Klimaatakkoord van Parijs en kan de impact op de leefomgeving veel kleiner worden dan in 2019.”

Geen nachtvluchten meer, geen NextGen
Ook zal zo de noodzaak van nachtvluchten wegvallen – volgens de GGD’s een belangrijke bron van gezondheidsproblemen voor burgers in de regio. En het hoogfrequente NextGen-vliegsysteem zal overbodig blijven omdat er geen behoefte meer is aan uitbreiding van de capaciteit.

“Wij roepen politieke partijen op om te streven naar beperking van het luchtverkeer op Schiphol en regionale luchthavens tot het volume dat strikt noodzakelijk is voor de verbinding van ons land voor zakelijke en particuliere doeleinden. De impact op de leefomgeving, de veiligheid en het klimaat zo laag mogelijk te houden. Luchtvaartgroei is niet nodig: dit doel verdient een plaats in het regeerakkoord.”

Lees hier de onderbouwing van de voorgestelde scenario’s

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 48

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ad

    Bij een artikel “Maximaal 350.000 vliegbewegingen in regeerakkoord” zou ik eerder een petitie voor “Maximaal 350.000 vliegbewegingen in regeerakkoord” verwachten in plaats van de petitie tegen nachtvluchten die ik al een poos geleden heb getekend.

  2. Reijer Kooij

    Laten we eens goed nadenken over verplaatsing van de luchthaven ( i.c. de runways) naar zee. Wat kost dat en met name wat levert dat ons als omwonenden op: rust, schonere lucht, ruimte voor woningbouw en recreatie enz. enz.
    Ik pleit voor een gedegen onderzoek.

  3. De kritische onderzoekjournalisten van “Follow the money” hebben uitgezocht dat het echte verdienmodel van AF-KLM zit in het vastgoed: de hotels, winkels en parkeerterreinen, en niet de vliegerij, die moet concurreren tegen bodemprijzen (‘low cost’ maatschappijen). Dit verklaart voor mij ook de wens tot voortdurende groei en ondersteuning van de ‘mainport’ om deze faciliteiten optimaal te vullen en zoveel mogelijk mensen, onnodig, hierheen te halen. Voor onze ‘economie’ is dit m.i. volstrekt overbodig. Ook niet het hierheen halen van internationale bedrijven (wijzend op ons zo goede vestigingsklimaat), die nauwelijks belasting betalen maar toch van onze geweldige infrastructuur gebruik willen maken.

    Het wordt hoog tijd voor een ‘verschuiving in het paradigma’ van megalomane groei. Het kan ook volgens de WTL. Laten we deze oproep dan ook ter harte nemen voor een leefbare toekomst in dit land.

    • Paul Reus

      Volkomen eens. 350.000 vliegbewegingen is meer dan voldoende om aan de nationale vraag te voldoen. De corona crisis maakt duidelijk dat de toekomst niet ligt bij meer, grotere en drukkere vliegvelden in Nederland. De intensieve luchtvaart maakt veel mensen ziek dan officieel wordt toegegeven. Ook het stelselmatig decennia lang beloven van meer rust en geen vliegverkeer ’s nachts is de druppel die emmer doet overlopen. Zonder meer zijn omwonenden, inmiddels in een stuk land groot als de provincie Utrecht en een stuk van Noord en Zuid Holland, decennia lang de dupe geweest. Genoeg is genoeg

Geef een reactie

Translate