Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

De harde realiteit voor KLM (en voor de belastingbetaler)

minister Hoekstra

Minister Hoekstra van Financiën gaat een lastige tijd tegemoet als hij een volgende steunronde aan KLM aan de Kamer moet verkopen (foto: screenshot debatgemist.tweedekamer.nl)

(leestijd circa 3 minuten)
4.6
(63)

Gisteren vond in de Tweede Kamer overleg plaats over de bedrijven waarin de Nederlandse staat een belang heeft – zoals KLM. Dat bedrijf moet de komende jaren miljarden euro’s aan leningen terugbetalen, maar tegelijkertijd fors krimpen om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen. Hoe zit dat?

Deel op XDeel op Linkedin

De luchtvaartsector vindt zelf dat het in 2030 nog steeds zo’n 12 megaton CO2 mag uitstoten, maar volgens de klimaatafspraken in Parijs moet dat getal veel lager uitkomen.

PvdD-kamerlid Lammert van Raan denkt dat als de vliegindustrie een evenredig aandeel levert in de CO2-reductie, Schiphol en KLM niet meer dan 3,5 megaton mogen uitstoten over tien jaar.

CO2-reductie in de luchtvaart kan alleen maar worden bereikt door minder te vliegen. De technologie om op andere manieren de emissie terug te brengen is er gewoonweg niet. Elektrisch vliegen is een fata morgana, biofuels leveren geen bijdrage aan CO2-reducties. Verbranden van welke brandstof dan ook gaat nou eenmaal gepaard met de uitstoot van CO2.

Schiphol terug naar 125.000 vluchten
Er vanuit gaande dat de grens van 3,5 megaton uitstoot voor de luchtvaart zal moeten worden gehandhaafd om de opwarming van de aarde binnen de internationale afsprakem te houden, is er geen andere conclusie mogelijk dat de luchtvaart tot een kwart van de omvang van 2019 moet worden teruggebracht.

Daaruit volgt dan direct de conclusie dat het aantal vliegbewegingen op Schiphol gevierendeeld moet worden. Het overmaatse KLM – met een aandeel van ongeveer 50 procent van alle vluchten op Schiphol – zal dan ook zijn aandeel moeten leveren en terug moeten naar een kwart van het aantal vluchten van 2019.

Financieel wordt het terugbetalen van de leningen dan een onmogelijke zaak. In goede jaren wist het bedrijf al regelmatig niet uit de rode cijfers te blijven. In hele goede jaren werd een paar honderd miljoen winst gedraaid bij volledige benutting van de capaciteit die nu nog ‘normaal’ is op Schiphol – 500.000 vliegbewegingen per jaar.

100 jaar terugbetalen
Als gekeken wordt naar de totale financiële geschiedenis van KLM – tot op heden nauwelijks gehinderd door wettelijke groeibeperkingen op Schiphol – zou het bedrijf er de komende honderd jaar over doen om de miljardenleningen af te kunnen lossen.

“In het kader van de klimaatcrisis rekenen we het KLM en de hele luchtvaartsector aan dat zij zich weigeren voor te bereiden op de noodzakelijke krimp. Dat zien we als falend management”, aldus kamerlid Van Raan. “Vergelijk het met bedrijven als Kodak of Nokia – die bleven ook te lang doorrijden op een doodlopende weg.”

Dubieus verdienmodel
Nu de klimaatcrisis noopt tot steeds strengere afspraken is het verdienmodel van KLM uiterst dubieus geworden. Zonder technologische revoluties zal het aantal vluchten in 2030 tot 25 procent zijn teruggebracht en zal KLM in de aanloop naar dat jaar alle zeilen bij moeten zetten om zich aan te passen aan die nieuwe grenzen.

Die adaptatie zal gepaard gaan met grote afschrijvingen op overbodig geworden toestellen en afkoopregelingen voor overtollig personeel.

Ondertussen ondermijnt de coronacrisis de financiële positie van het bedrijf. Dat leidt tot een zwakke uitgangspositie voor de noodzakelijke transitie.

Gecombineerd met de gedwongen reductie van vluchten leidt dit de komende tien jaar tot een verdiencapaciteit die die van een gemiddelde steenkolenmijn niet zal overtreffen.

Geld komt nooit meer terug
Het is triest om te moeten constateren, maar gezien de uitdagingen waarvoor KLM zich gesteld ziet, zullen de miljarden staatssteun met grote waarschijnlijkheid nooit meer terugvloeien naar de staatskas. Sterker nog – de kans is groot dat banken op een gegeven moment aanspraak zullen gaan maken op de staatsgaranties.

Maar het is niet allemaal treurnis. In de komende jaren zullen de luchten steeds stiller en schoner worden. Dankzij de staatssteun heeft KLM alle tijd om een groot deel van zijn medewerkers te begeleiden naar ander werk. Werk dat een grotere bijdrage levert aan de welvaart en het welzijn in ons land. Want vervuilender dan de luchtvaartsector hebben we het nog niet meegemaakt.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 63

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Henk Visser

    ER IS MAAR ÉÉN UITWEG UIT DE CORONA CRISIS:
    MINIMALISEREN VAN VLIEGEN.
    EEN PROGRESSIEF NIEUW KABINET.

    Op 4 februari verscheen op de BBC website het resultaat van een team van onderzoekers uit Aberdeen, UK. Daarin werd de conclussie getrokken dat de (internationale) luchtvaart verantwoordelijk is voor de verspreiding van Covid. Restricties in een vroegere fase van de pandemie zou een verschil hebben kunnen gemaakt. Het onderzoeksteam vond een toename van 3.4% doden gerelateerd aan een miljoen internationale landingen op luchthavens. Cijfermatig is de verhouding klein. Maar het gaat wel om op zijn minst 3400 slachtoffers. De geïnfecteerde reizigers en gevolgen zijn hier onmogelijk in getal te duiden.

    Al vanaf het begin van de Corona pandemie werd de mondiale gemeenschap geïndoctrineerd met de bekende valsheid over de veiligheid van vliegen. De luchtfiltering in toestellen zou het virus elimineren. Strenge controles op de luchthavens. Testen vooraf, achteraf. Quarantaine voor KLM personeel. Dan weer niet. Een onoverzichtelijke chaos met maar één doel: de continuïteit van de luchtvaart. De nu zwaar gesubsidieerde blauwe zwaan moet in de lucht blijven. Koste wat het kost.
    Want de KLM is immers gelijkgesteld met het onaantastbare koningshuis. Vandaar de ‘K’ in KLM.

    Terwijl alle landgrenzen gesloten werden of zwaar gecontroleerd bleef Schiphol een chaotische bron van activiteit waar Covid-19 een nuance leek te zijn. Ieder mens met gezond verstand kon ergens wel begrijpen dat hier geen RIVM invloed op heeft. Dat de luchtvaart verbinding de enige weg is waar het virus zich gemoedelijk kan transporteren van het ene land naar het andere. Van het ene continent naar het andere. Inclusief alle mutaties. Het kabinet Rutte worstelt met maatschappelijk aanvaardbare regulering wat in de praktijk steeds meer weerstand oproept. Het liberale gedachtengoed ligt op een weegschaal. Behalve voor de luchtvaart. Een kunstmatig gepropageerde economische zuil met plutocratische indicatoren. Voormalig VS president Trump heeft een misdadig non-beleid gevoerd aangaande de pandemie. Minister President Mark Rutte en zijn vazallen laten geen kans liggen de heilige graal Schiphol en de KLM buiten de Corona crisis te houden. Gesteund door de rechtse media in Nederland die de problematiek van testen op Schiphol bagatelliseert. Volkomen negeert dat de nieuwe Corona mutaties alleen via het luchtruim ons land kunnen binnenkomen.
    En zo blijft Nederland schommelen in aantal geïnfecteerden. Is er na een jaar nog geen afname in zicht. Groeit de maatschappelijke weerstand. Gaan steeds meer ondernemers failliet. Sterven winkelstraten uit. Moet zo langzamerhand heel Nederland zich opofferen aan strenge regulering. Behalve de staat in de staat: de KLM. De VOC van de 21ste eeuw.

    Met een nabije toekomst dat nog lang de gevolgen van deze eeuw crisis zal moeten dragen is het nu (aanstaande verkiezingen) tijd om af te rekenen met het BV Nederland kabinet. Willen we af van rebellerende jongeren, opkomende anarchie, depressies en suïcides, een algehele teloorgang van sociaal Nederland, dan moet er na 11 jaar economische politieke terreur een groene wind gaan waaien. Een duidelijk omlijnd Covid beleid dat voor ALLEN geldt. Geen uitzonderingen voor gesubsidieerde zogenaamde economische pijlers. Wat niet duurzaam is moet vallen. Dat is wat er met de staatsmijnen in Limburg gebeurde. Met Werkspoor Diesel, de ADM (Amsterdamse Droogdok Maatschappij), met Fokker. En met al die tegenslagen, duizenden werkelozen, is economisch Nederland er toch weer bovenop gekomen. Implicerend, ons land kan prima voortbestaan met een sterk gekrompen luchtvaart economie.
    We hebben daar wel een nieuw kabinet voor nodig die deze visie deelt. Een regering die de klimaat problematiek in internationaal verband primair stelt. En de visionaire fabels van de luchtvaartsector reduceert tot elementair realisme.

    Henk Visser
    SOS (Saense Onderwonenden Schiphol)

    Covid-19: International travel ‘biggest impact’ on deaths – BBC News.webarchive

  2. Bianca

    Mooi uitgelegd hoe de vork daadwerkelijk in de steek zit.

    Ik zou zeggen: Leg beslag op op de oudste vliegtuigen, met de waarde daarvan kan al een deel van de lening terug worden betaald en de vloot krimpt in.
    Heb zelf liever dat ze door de shredder gaan, maar dat levert helemáál niks op.

    • Ad

      Vieze herrievliegtuigen aan de hoogst biedende verkopen past weer vooral bij onze koopmansgeest. Maar na de verkoop gaat iemand anders er mee vliegen en blijven we zitten met de uitstoot en de klimaat- en milieuschade.
      Dan maar beter de schroothoop toch?

  3. Haes

    Artikel gaat erg uit van gezond verstand bij betrokkenen. Helaas is daar maar weinig reden voor zolang het bedrijfs- en overheidsbeleid nog steeds door dik en dun uitgaat van groei. Uiteraard omkleed met fraaie voornemens over vervuiling en overlast. Maar dat is al jaren zo , er komt niets van terecht en het gaat van kwaad tot erger. De belanghebbende overheden, bestuurders en bedrijven zijn kampioen liegen en bedriegen en komen tot heden overal mee weg. De rechter zal er aan te pas moeten komen.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate