Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

‘Maastricht Airport structureel onrendabel’

Foto uit de samenvatting van de maatschappelijke kosten-baten analyse

4.9
(37)

Het vliegveld bij Maastricht is in de huidige vorm structureel onrendabel. Dat betekent dat de provincie er ieder jaar geld bij zal moeten leggen om het vliegveld open te houden.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit is een belangrijke conclusie uit de maatschappelijke kosten-baten analyse (mkba) die eind december werd gepubliceerd door economen van Neo Observatory en LeoBus.

Zij concluderen na een uitgebreide studie dat het huidige ondernemingsplan van de luchthaven, zoals vastgesteld door de provincie Limburg, tot slechtere economische vooruitzichten leidt dan alle andere plannen.

Zelfs een volledige sluiting leidt nog tot hogere welvaart in de regio dan het huidige rammelende plan, zo staat in het rapport te lezen.

Laag scenario brengt meer op
De economische berekeningen gaan uit van een laag en een hoog economisch scenario. Opmerkelijk daarbij is dat het zuidelijkst gelegen vliegveld van ons land baat lijkt te hebben bij het lage scenario. De netto opbrengsten zijn dan het hoogst als gevolg van lagere kosten voor het klimaat en de luchtkwaliteit.

Dergelijke kosten worden in berekeningen van de provincie en de rijksoverheid bij geen van de vliegvelden in ons land meegenomen in de berekeningen. Die kosten worden in de meeste rapportages van het ministerie van Infrastructuur wel opgenomen, maar niet gekwantificeerd.

Het sterke punt van deze mkba is dat deze zogenaamde ‘pro memorie’ kosten wél zijn uitgerekend en opgenomen. Dat maakt een betere vergelijking tussen kosten en opbrengsten mogelijk.

300 miljoen extra baten mogelijk
Neo Observatory weet zo uit te rekenen dat het loslaten van de passagiersvluchten op Maastricht Airport tot 300 miljoen euro aan extra baten kan opleveren.

Het afstoten van vakantiereizen zal volgens de economen nauwelijks gevolgen hebben voor het vestigingsklimaat in Zuid-Limburg. “Er liggen vier luchthaven binnen een straal van 100 kilometer rond Maastricht: Eindhoven, Weeze, Düsseldorf en Luik.”

Op het toerisme kan een stop op vakantievluchten juist hele positieve effecten hebben. “Er komen via het vliegveld géén toeristen naar Zuid-Limburg, maar de beperking van het aantal vliegtuigbewegingen maakt het Heuvelland wel aantrekkelijker als bestemming.”

Opmerkelijk is de indirecte economische schade die het vliegveld op dit moment veroorzaakt. “Binnen de geluidscontouren van het vliegveld lijden bijna 30.000 woningbezitters een gezamenlijk waardeverlies van 200 miljoen euro.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 37

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

Geef een reactie

Translate