Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Wetenschap

Tien jaar oude TU-studie haalt luchtvaartnota onderuit

Station Delft, eindstation voor de luchtvaartnota van Van Nieuwenhuizen (foto: Jurre Houtkamp via Unsplash)

3
(1)

De luchtvaartnota van minister Cora van Nieuwenhuizen leunt zwaar op technologische vooruitgang. Alle problemen lossen zich volgens de nota vanzelf op met de komst van minder lawaaiige en minder vieze vliegtuigen.

Deel op XDeel op Linkedin

Maar op de TU Delft wisten ze het tien jaar geleden al. De vooruitgang in vliegtechnologie is volstrekt ontoereikend om de negatieve effecten van steeds meer vliegen teniet te doen. En dat geldt tot ten minste het jaar 2050, toevalligerwijs ook het eindjaar van de recent gepubliceerde conceptnota.

Dit blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek van professor Alexander de Haan, destijds uitgevoerd onder de hoede van de faculteit lucht- en ruimtevaarttechniek. De Haan werd in 2013 uitgeroepen tot beste hoogleraar van de Technische Universiteit in Delft.

In zijn research paper ‘Sufficient Scope in Current Aircraft Technology Developments?‘ stelt hij dat de jaarlijkse gemiddelde groei van het vliegverkeer met 5 à 6 procent veel te groot is om de negatieve gevolgen ervan te kunnen opvangen met nieuwe vliegtuigtechnologie.

“Het antwoord is ronduit nee. De huidige ideeën voor vernieuwingen zullen tot ten minste 2050 niet in staat zijn de schadelijke effecten te compenseren”, aldus De Haan in zijn stuk.

Hooguit 15 tot 30 procent verbetering mogelijk
“Tot 2050 zullen we hooguit nog 15 tot 30 procent kunnen afsnoepen van de uitstoot per gevlogen passagierskilometer, afhankelijk van welke uitstoot je bekijkt.”

“De verwachte groei van het aantal vliegtuigkilometers is vele keren groter dan de positieve impact van vernieuwende technologieën.”

“We moeten ons afvragen of de negatieve consequenties van het vliegen gezien dienen te worden als probleem, of niet. Als de samenleving het als een probleem ziet, dan moet er substantieel meer geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van nieuwe technologieën om dat probleem te kunnen oplossen.

Ook zal er serieus gekeken moeten worden naar niet-technologische opties om de negatieve effecten te verkleinen.”

Lager en trager vliegen?
Wat die niet-technologische opties dan moeten zijn, heeft De Haan in dit onderzoek niet bekeken. Wel heeft hij een aantal ideeën opgedaan. Zo kan de maatschappij kiezen voor het versneld uitfaseren van oude technologie zo gauw er efficiëntere techniek beschikbaar komt.

Ook zou er een nieuwe categorie vliegtuigen kunnen worden ontwikkeld die minder snel en minder hoog vliegen en daardoor brandstof besparen, aldus De Haan. Dit laatste heeft dan wel weer negatieve gevolgen voor de geluidshinder, zo erkent hij.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 3 / 5. Aantal stemmen: 1

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ReindeR Rustema

    Ondertussen is er op het spoor wel enorm veel energie- en milieuwinst te boeken. Energie uit remmen teruggeven aan het net of aan boord opsparen. Lichtere materialen gebruiken om de wagons te bouwen. Remsystemen aanpassen (zodat er minder fijnstof vrijkomt). Lokale boemeltjes op waterstof (met groene energie gemaakt) in plaats van diesel. Meer computerassistentie voor de machinist (of helemaal vervangen door computers) om maximaal zuinig te rijden.

    En natuurlijk vooral betere samenwerking tussen spoorwegen in de EU (andere financiële stimuli) en het lage BTW-tarief om internationale verbindingen te verbeteren (hoewel dat niet direct onder technische innovatie valt).

  2. Jaap de Groot

    Ik citeer even uit de concept luchtvaartnota, waaruit blijkt dat men dit weet en onderkent, en dat men zich daar openlijk niets van aantrekt:
    7.1 Veilig, stil en schoon
    De nadelen van vliegen worden steeds duidelijker. De uitstoot van CO2, (ultra)fijnstof, stikstof en geluidsoverlast stijgt door de groei van de luchtvaart. Nieuwe, schone technieken kunnen dat tempo
    op dit moment niet bijhouden. Het draagvlak voor de luchtvaart neemt hierdoor af in de samenleving.

  3. Ja, En deze dame acht zich ook geschikt als MP ….
    Bezopen !

  4. M.

    Dit moet het grote publiek in eenvoudige taal uitgelegd krijgen dat de overheid hier weer de boel bedonderd. Dan wel het beste voor de verkiezingen in maart.

  5. Hiermee is de Luchtvaartnota 2030-2050, die onterecht mikt op innovatie om emissies tegen te gaan in een groeiscenario, een fabel, wat ik u al heb laten weten in de truc op mijn site!

    Het is tekenend dat men toch met groei door denkt te gaan. Dom en crimineel gedrag!

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate