Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

Hoe groot is de bijdrage van de luchtvaart aan ons land?

Foto: Jason Leung via Unsplash

3.3
(7)

De luchtvaart stelt zelf steeds van enorm belang te zijn voor de economie en welvaart van ons land. Over het welzijn hoor je de sector zelden. Maar als we de zaken nu eens op een rijtje zetten, hoe groot is die bijdrage dan?

Deel op XDeel op Linkedin

Een waarschuwing vooraf. Deze analyse geeft slechts een zeer globaal beeld en is deels gebaseerd op grove schattingen. Wij nodigen u als lezer graag uit om met kritiek op het stuk te komen en om feiten aan te dragen die het verhaal onderbouwen of onderuithalen. Laten we het zien als een discussiestuk. Reageren kan onderaan dit artikel.

Het ministerie van Infrastructuur gaat uit van een jaarlijkse bijdrage aan het bruto binnenlands product van 10 miljard euro voor de hele sector, inclusief de toeleveranciers. Dat is omzet, geen bijdrage. Het is niet eens 1 procent van het totale bbp.

In de sector werken volgens het ministerie ruim 100.000 mensen. Dat is evenmin geen procent van de werkende bevolking.

Opbrengst inkomstenbelastingen
Laten we zeggen dat mensen op Schiphol gemiddeld 3000 euro bruto per maand verdienen. Dat ligt over het geheel gezien lager, omdat veel medewerkers op het vliegveld slecht betaald worden. Op zo’n salaris betalen werkgever en werknemer gemiddeld 1000 euro per maand aan loonbelastingen, inclusief het werkgeversdeel.

Dat is zo’n 1,2 miljard euro per jaar voor de 100.000 mensen uit de hele sector, inclusief toeleveranciers. Het is dan ook direct het leeuwendeel van de bijdrage aan de publieke middelen.

Nauwelijks vennootschapsbelasting
Aan vennootschapsbelasting betalen bedrijven in de sector vrijwel niets. Schiphol betaalde vorig jaar nog geen 20 miljoen, heel AirFrance KLM 76 miljoen (in Frankrijk). Maar laten we het er maar bij optellen voor onze berekening.

Uiteraard zitten er nog een boel bedrijven om Schiphol heen, maar KLM is veruit het grootste bedrijf. Dus laten we de totale vennootschapsbelasting verdubbelen om het geheel in zicht te krijgen. Al met al praat je dan over een bedrag van hooguit anderhalf miljard euro per jaar aan bijdrage voor de staatskas.

Het kostenplaatje
Tegenover de inkomsten staan uitgaven die de staat doet om de luchtvaart te faciliteren, te ondersteunen of moet doen om negatieve effecten van de sector weg te nemen.

Tegenover de bijdrage van 1,5 miljard euro staat bij voorbeeld een kostenpost van ongeveer 3 miljard euro die de belastingbetalers met zijn allen moeten compenseren omdat er geen accijns wordt betaald over de kerosine.

Productiviteitsverlies
Er zitten volgens de GGD’s zo’n 2,5 miljoen mensen in de herrie en vervuiling. Laat van al die mensen ongeveer de helft horen tot de werkende bevolking en laat die mensen gemiddeld 5 procent minder productief zijn vanwege slaapverstoringen en gemiddeld op eenzelfde salaris zitten als de Schiphol-medewerker.

Dat is dan een schade voor de BV Nederland van de helft van 5% maal 3000 euro maal 12 maanden maal 2,5 mln mensen, is zo’n 2,3 miljard euro.

Kosten volksgezondheid
Vanwege de uitstoot van schadelijke stoffen, kampen tal van mensen rond vliegvelden met gezondheidsproblemen. Niet alleen leveren zij daardoor een lagere bijdrage aan de economie, ook maken zij veel meer dan gemiddeld gebruik van de gezondheidszorg. Op basis van verschillende bronnen, lijkt dit een maatschappelijke kostenpost van ten minste een miljard euro per jaar.

En dan hebben we het nog niet over de schade die de luchtvaart aan de volksgezondheid en economie heeft berokkend door de import van het corona-virus in ons land en in Europa. De overheid houdt inmiddels rekening met een begrotingstekort van ten minste 100 miljard euro dit jaar. De schade aan alle andere bedrijven, werknemers en zelfstandigen beloopt ten minste nog eens zo’n bedrag.

Vergeet verder niet de 744 miljoen euro die minister Wopke Hoekstra vorig jaar nog namens u in Air France KLM stak en de voorgenomen twee tot vier miljard euro staatssteun voor KLM.

Wie berekent de klimaat- en milieuschade?
De milieu- en klimaatschade die het vliegen oplevert, durven we niet eens mee te tellen hier. Als er lezers zijn die hiervan een gefundeerde schatting kunnen en willen geven, graag. Stuur ons een mailtje met uw berekening!

Tel dus uit je winst. Tegenover de schamele bijdrage aan het bbp en de publieke zaak, staan enorme maatschappelijke kosten die dit jaar oplopen tot ver boven de 200 miljard euro.

Geen bijdrage, maar enorme schade
Dit artikel geeft natuurlijk maar een zeer globaal beeld en is zeker voor verbetering vatbaar. Maar het geeft wel een idee van de enorme schade die luchtvaart onze economie en samenleving oplevert.

Wij willen voorlopig niets meer horen over dat gedroomde enorme belang van de vliegsector voor ons land.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 3.3 / 5. Aantal stemmen: 7

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Hans van Est

    Ik denk dat het goed is om ook de financiële zaken luid en duidelijk voor het voetlicht te brengen!
    Maar het is een feit dat er door de nieuwe luchtvaart nota en weer een extra vliegveld geen stil en/of schoon plekje in Nederland overblijft – een aanslag op ons welzijn.
    Of de luchtvaart veel of weinig bijdraagt aan onze economie weet ik niet, maar dat het onze gezondheid en welzijn zwaar op de proef stelt weet ik wel zeker!

  2. Marcel

    Voor Vliegveld Beek (MAA voor de liefhebbers) wordt een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) gemaakt. Gefinancierd uit bijdragen van bezorgde burgers. De overheid zou een dergelijke MKBA moeten maken. Maar wie heeft er in dit dossier nog vertrouwen in die overheid? Dan maar weer uit eigen zak betalen? Zie https://www.stopgroeimaa.nl/images/28-5-20HOE-GAAT-HET-INTUSSEN-MET-DE-MKBA.pdf

  3. Peter

    Wellicht ook het gisteren uitgebrachte rapport van DNB en Planbureau voor de leefomgeving over de waarde van biodiversiteit raadplegen? Investeren in verslechtering van ecosystemen leidt tot grote financiële risico’s. ‘Put the money where the mouth is’.

  4. Ad

    Kosten voor het herstellen van gezondheidschade, milieuschade, klimaatschade etc. etc. wordt door de perverse rekenwonders van deze aarde, ook die in het Haagse, allemaal gezien en meegeteld als een bijdrage aan het Bruto Nationaal Product. Dus ook bij het geweldige belang wat men hecht aan de luchtvaart. Of zie ik het verkeerd?

  5. Philip

    Er is niets aan toe te voegen. Wij, als groot aandeelhouders, zouden evenredige inspraak moeten hebben.

Geef een reactie

Translate