Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Exclusief

Corona biedt luchtvaartmensen kans op betere toekomst

Foto: Naitian(Tony) Wang via Unsplash

3
(2)

De overheid heeft het plan opgevat een stevige bijdrage te leveren aan het redden van luchtvaartmaatschappijen. Het is een prachtige kans om dit plan in de komende weken ook toekomstbestendig te maken. Met als primair uitgangspunt de mensen in deze sector te redden, niet slechts de bedrijven.

Deel op XDeel op Linkedin

De luchtvaart zal de komende maanden nauwelijks werk bieden en mogelijk nog veel langer. Een uitgelezen moment om de nu massaal thuiszittende medewerkers om te scholen en gereed te maken voor sectoren die deze medewerkers nu en in de toekomst nodig hebben. Denk daarbij aan de energietransitie, het onderwijs en de zorg.

Dat zijn sectoren die deze mensen wel een écht duurzame toekomst kunnen bieden en niet slechts de op glossy websites gepropageerde, maar gefingeerde ‘groene’ toekomst van de vliegindustrie.

Online onderwijs
In plaats van de voorlopig buitenspel staande medewerkers thuis verveeld en onzeker achter te laten, is dit hét moment om hen te benaderen met online gratis cursussen, georganiseerd door de middelbare en hogere beroepsonderwijsinstellingen.

Na succesvolle afronding van het omscholingstraject staan de werkgevers in de rij voor deze mensen die de begrippen service en kwaliteit vaak al van nature hoog in het vaandel hebben staan.

Het is jammer dat een transitie als deze plaats moet vinden via een regelrechte ramp in plaats van met een goed onderbouwd plan, maar gezien de te verwachten duur van de crisis kan een gedegen start worden gemaakt met de opleidingstrajecten.

Zinvoller toekomst
Het biedt de non-actieve luchtvaartmedewerkers een kans te werken aan een zinvolle en duurzamere toekomst. Een opleiding te volgen die hen ook perspectief biedt in de nabije toekomst waarin de ongebreidelde groei van de sector sowieso moet worden omgebogen naar krimp wegens klimaat- en milieuproblemen.

Vanmorgen spraken wij een grondstewardess met een flexibel contract die in ieder geval tot en met september aanstaande zonder werk zal zitten, zo had zij via mail te horen gekregen van haar werkgever KLM. Zij ziet enorm op tegen alle maanden van onzekerheid en verveling die voor haar liggen.

Een opleiding richting zorg zou haar wel aanstaan, alleen weet zij niet hoe dit aan te pakken. Een goed plan en goede communicatie vanuit de overheid zou haar op dit moment uit de verveling en onzekerheid kunnen halen, haar de vervuilende luchtvaart de rug kunnen doen toekeren om haar voorgoed te winnen voor de zorgsector.

Dit is natuurlijk slechts één voorbeeld, maar te denken valt ook aan het omscholen van vliegtuigmonteurs tot energietechnici, het bijscholen van piloten naar TGV-bestuurders en het opleiden van grondpersoneel tot logistiek experts.

Virus versnelt noodzakelijke transitie
Het corona-virus veroorzaakt nu de versnelde invoering van maatregelen die op termijn alsnog noodzakelijk zijn om de huidige klimaatcrisis te bestrijden. Hou daarbij in het achterhoofd dat de gevolgen van de toenemende vervuiling op de leefomgeving significant groter zijn dan die van het corona-virus. Hele landen dreigen onder water te komen staan, massale sterfte door honger en ongekende migratiestromen staan nog op het programma.

Er kan dan ook geen sprake van zijn dat we na de corona-crisis gewoon doorgaan met ‘business as usual’. We moeten nú samenwerken en solidariteit tonen om te werken aan een nieuwe economie met minder vervuiling en met oog voor welzijn in plaats van alleen welvaart.

Snelle actie overheid is wél mogelijk
De huidige wereldwijde crisis bewijst in ieder geval dat regeringen kunnen samenwerken en wél snel tot actie kunnen overgaan. Laten we dat urgentiegevoel inzetten om te komen tot een toekomstbestendig economisch model.

Het virus heeft ons geleerd dat de klimaatmaatregelen waarover al zolang vruchteloos wordt gediscussieerd snel kunnen worden aangepakt als de slachtoffers vallen in een periode van slechts weken in plaats van tientallen jaren zoals met de verwachte klimaatrampen.

Het virus heeft de lucht boven zwaar getroffen landen schoner gemaakt dan ze ooit geweest is in de recente geschiedenis. Wetenschappers stellen dat er hierdoor zoveel minder mensen sterven door luchtvervuiling, dat het aantal corona-doden daarbij in het niet valt. Als dit waar is, dan moet dit ons aan het denken zetten.

Miljardenwinsten onbelast
In plaats van nu de luchtvaartindustrie te redden die in goede tijden miljarden euro’s winst binnenhaalde zonder al teveel belasting- en milieuverplichtingen, is het nu zaak de medewerkers van de sector te redden. Want hoewel het corona-virus vroeg of laat zal verdwijnen, gebeurt dat niet vanzelf met de klimaatgevolgen van de sector.

Een aantal luchtvaartmedewerkers zal niet voelen voor zo’n scenario. Zij willen liever wél doorvliegen. Deze groep moet zich beseffen dat er linksom of rechtsom fundamentele veranderingen gaan plaatsvinden. Dat hun beroepen over tien jaar net zo achterhaald zullen zijn als de stadsomroeper en de stoomtreinmachinist.

Strikte voorwaarden
Tot slot: als er dan toch steun moet worden gegeven aan de luchtvaartbedrijven, doe dat dan slechts onder strikte voorwaarden. Dat kan door harde afspraken over krimp en minder vervuiling op papier te zetten en door het groeiperspectief weg te nemen. Te overwegen valt zelfs om de bedrijven te nationaliseren, zodat de democratie vat krijgt op de veroorzaakte overlast en vervuiling.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 3 / 5. Aantal stemmen: 2

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Dit is een 100% juiste visie. De bomen groeiden tot in de hemel. Denkt u ook niet dat deze hele crisis sneller bezworen zou zijn geweest als eerder harder was opgetreden, net als bij SARS en MERS? Is er gewoon niet te lang doorgevlogen naar en van China om economische motieven van de luchtvaartmaatschappijen? En wordt nu net als in 2008 bij de bankencrisis de rekening weer gepresenteerd aan vele anderen en de zwakkere groepen in de samenleving?

    Ook vanwege de klimaatcrisis, die nog lang niet voorbij is, is het noodzakelijk, dat overheden niet te slap handelen en het probleem doorschuiven naar toekomstige generaties. Hiervoor is geen ‘groepsimmuniteit’ te behalen. Als blijkt dat natuurlijke eocsystemen instorten is er geen weg terug!

    Het steeds zo geprezen verdienmodel van de luchtvaart is een fopspeen gebleken. De rekening ligt dus nu bij iedereen in de samenleving! Er is ook geen enkele garantie dat een dergelijke wereldwijde besmetting niet meer zal optreden, zeker niet bij de verwachte verdubbeling van het aantal vluchten in 2050!

    Dus ophouden met al dat luxe heen- en weer gereis en gevlieg en laten we ons richten op het essentiële!

    Sommigen denken dat het beter zou zijn als de LVNL nu zijn tijd gaat investeren in vliegbewegingen met zo weinig mogelijk overlast.

    Op minderhinderschiphol.nl wordt dit voorgesteld voor de Polderbaan en de Kaagbaan.

    Omwonenden hiervan zullen extra worden gepakt ten gunste van anderen met urenlang om de 70 s zo’n janker over je heen op ca. 600 m. Dit zal een enorme sociale onrust geven, want wie gaat dit nog pikken?

    Na enige tijd groeit de overlast weer over de andere banen en voor alle omwonenden door de verdere groei, net als vanaf 2003 bij invoering van de Polderbaan. Dit model van liegen en bedriegen moet nu maar eens definitief de prullenbak in.

    Gebruik de ervaring van de corona-crisis om een betere en echt duurzame luchtvaart te creëren, die gebaseerd is op noodzake-lijke krimp, hogere ticketprijzen, en waarbij de externe kosten niet langer op anderen en op de toekomstige generaties worden verhaald.

  2. Ad

    Om het recente en nogal lege charmeoffensief van Schiphol om de luchtvaartoverlast te verminderen een boost te geven heb ik nog wel een suggestie voor die industrie. Want erg veel van de voorstellen hebben het stadium onderzoek en ontwerp.
    Stuur tijdens deze corona dip nu niet al die vrijgekomen specialisten zoals luchtverkeersleiders en piloten naar huis. Laat ze helpen om al die beoogde onderzoeken en ontwerpen snel te realiseren. En laat ZIEN dat het niet het zoveelste charmeoffensief is, maar dat het werkt. Laat ZIEN dat het werkt en hoe het werkt, via heldere prestatie indicatoren met SMARTO doelstellingen inclusief methoden om deze aantoonbaar te handhaven. Ik denk dat de tijd van eeuwige groei over is. De wal keert het schip, ook het luchtschip. Kijk vandaag goed om u heen en constateer het zelf. Stop met parasiteren op deze mooie aarde en met het walgelijke schiphollen in vele gedaanten.

  3. Reactie door auteur

    schipholwatch

    In de zorg is veel behoefte, ook aan zij-instromers. Daar zijn meer dan genoeg stageplekken voor. De overheid zou dit kunnen faciliteren met behoud van (deel van) de uitkering.

  4. Janna Kodde

    Het is een goed idee. Het deel dat online te doen is, daarmee kan binnenkort gestart worden. Een uitdaging wordt wel:dat deel vd training in bv de zorg dat je moeilijk of niet online kunt trainen. Maar het zou fijn zijn als luchtvaart gehalveerd wordt. De lucht zal zoveel frisser zijn.

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate