Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

FD: buurgemeenten willen geen groter Schiphol

Foto: Josue Isai Ramos Figueroa via Unsplash

5
(1)

Het Financieele Dagblad publiceert vandaag een groot onderzoek onder bestuurders van gemeenten in de regio Schiphol. Niemand blijkt te zitten wachten op een nog groter Schiphol.

Deel op XDeel op Linkedin

De krant ondervraagde de bestuurders van 32 gemeenten die veel last hebben van het overmatige vliegverkeer. Maar liefst 83 procent geeft aan dat de overlast steeds erger wordt, terwijl slechts 4 procent het heeft over minder hinder.

Bijna 60 procent van de wethouders vindt dan ook dat Schiphol niet meer verder kan groeien op de huidige lokatie. Een kwart weet het niet en slechts 17 procent ziet nog meer overlast wél zitten.

Thuishonk Haarlemmermeer
Eén van de ondervraagde gemeenten is dan ook Haarlemmermeer, thuishonk van het vliegveld en altijd fervent voorstander van méér groei. In die gemeente is de verantwoordelijke wethouder dan ook van VVD-huize. Deze Jurgen Nobel maakte afgelopen zomer nog een promotietour en bagatellisseerde de overlast voor zijn eigen burgers.

In de ondervraagde gemeenten wonen maar liefst 2,7 miljoen mensen, ongeveer een zesde deel van de hele Nederlandse bevolking.

Nachtvluchten zijn hen vrijwel allemaal een doorn in het oog. Letterlijk niemand wil nog meer nachtelijk lawaai, terwijl 9 procent zegt het niet te weten. Nog eens 9 procent vindt gelijkblijven voldoende, maar een ‘whopping’ 82 procent vindt dat Schiphol omlaag moet met het aantal vluchten tussen 23:00 uur ‘s avonds en 07:00 uur ‘s ochtends.

Lelystad lost niets op
Bijzonder is dat bijna 60 procent van de lokale bestuurders voor opening is van vliegveld Lelystad. Terwijl de landelijke politiek, het ministerie van Infrastructuur én Schiphol zelf al hebben aangegeven dat naar Lelystad vertrekkende vluchten hier gewoon worden opgevuld met nieuwe (intercontinentale) bestemmingen.

Opening van het poldervliegveld lost dus helemaal niets op voor de mensen rond Schiphol. Integendeel, want de vervangende intercontinentale vluchten worden uitgevoerd met gemiddeld grotere toestellen dan de vakantievliegtuigen die eventueel naar Lelystad zouden verhuizen. En grotere toestellen betekent zelfs nog meer overlast en vervuiling.

Al langer tegen
Eind vorig jaar spraken gemeentelijke bestuurders zich ook al uit tegen verdere groei van Schiphol. Dat gebeurde aan de Alders-tafel. Daar stemden ook de provincies en de bewonersvertegenwoordigers tegen een groter Schiphol. Alleen de sector zelf wilde wél groeien en liet daarom het overleg klappen.

Bewoners zijn door de starre fixatie op een groter Schiphol inmiddels helemaal klaar met de luchtvaartbranche. Waar voorheen nog een akkoord mogelijk leek over beperkte groei, mikt de bewonersdelegatie inmiddels openlijk en luidruchtig op krimp naar 450.000 vliegbewegingen.

Verhuizing naar zee
Steeds meer wethouders in omringende gemeenten zien wel iets in een verhuizing van het vliegveld naar zee. Zij kampen behalve met de overlast voor hun bewoners ook met de beperkingen die door Schiphol worden opgelegd aan de woningbouw.

De overlast en vervuiling door het vliegveld zorgen ervoor dat er op heel veel plaatsen niet mag worden gebouwd. En dat terwijl de woningnood in de regio Amsterdam extreem is.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 1

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Gijs Ockhuysen

    Het wordt echt tijd voor een krimp door “normale” beprijzing. Geen tax-vrijstelling meer en een relevante vliegbelasting van bijv. € 50,— per ticket. Minder vliegen moet en als vliegen moet, moet er voor betaald worden. De opbrengst van de vliegtax kan prima worden ingezet voor verbetering van bijv. de railverbindingen voor de korte tot middellange afstanden binnen Europa.

  2. Vervangende hubvluchten zullen worden uitgevoerd met grotere toestellen, en ook het hele jaar door, in tegenstelling tot vakantievluchten, die een seizoenspiek hebben. Dus dit betekent NOG MEER HERRIE in de regio Schiphol. Oppassen dus!

    Krimp is de enige echte optie voor minder herrie en lagere emissies.

Geef een reactie

Translate