Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Exclusief

Waar is het morele kompas van de luchtvaart?

foto: Waldemar Brandt via Unsplash

5
(2)

ANALYSE – Decennialang kon de luchtvaartsector ongebreideld groeien dankzij een positief imago, een stevige voetafdruk in Den Haag en de magie van verre landen. Nu het tij keert, ontmaskert de industrie zichzelf als een nietsontziend monster zonder moreel kompas.

Deel op XDeel op Linkedin

Dat bleek gisteren maar weer eens, toen een website van ‘blije omwonenden’ werd ontmaskerd als een speeltje van de KLM om de publieke opinie ten gunste te keren.

Een dergelijke verwerpelijke tactiek, het verspreiden van nepnieuws, is toch wel het allerlaatste wat je mag verwachten van een ‘koninklijk’ bedrijf.

Alle faciliteiten gekregen
Let wel: het is niet zo dat het de sector ooit moeilijk werd gemaakt. Al sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog betalen ze geen belastingen over hun brandstof. Ze vallen onder wetgeving die niet kan worden aangevochten bij de rechter, informatie wordt nota bene door ministeries zelf zo gesmeed dat iedere move van de industrie kan worden gefaciliteerd.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Welk ander bedrijf mag zonder hinderwetvergunning voor zoveel geluidsoverlast zorgen? En zonder natuurvergunning zoveel stikstof laten neerslaan?

We maken het met z’n allen allemaal mogelijk. Een volk krijgt de regering die het verdient.

Maar nu kantelt het debat
Maar sinds een paar jaar slaat de stemming om. Omwonenden, milieubeschermers, lokale en provinciale bestuurders – ze pikken de ongeremde veroveringsdrang van het luchtvaartmonster niet langer.

Mensen willen grenzen stellen aan de groei, een wens die langzaam maar zeker steeds meer weerklank vindt in de politiek. Provinciale en lokale bestuurders spreken hun Haagse collega’s aan, steeds succesvoller.

De gevaren voor de volksgezondheid dreigen de pan uit te rijzen. De industrie groeit over de ruggen van opgroeiende kinderen in overbelaste gebieden. Het milieu ondervindt grote schade, om nog maar te zwijgen over het klimaat.

‘Klimaatgekkies’
Lange tijd werd er in de sector gelachen om het groeiende verzet. “Klimaatgekkies”, werden ze genoemd, de bezorgde burgers die nachtenlang geen oog dicht deden. Zelfs parlementariërs van een zekere signatuur lieten zich zo uit over hun eigen kiezers.

Over mensen zoals u en wij. Niet links, niet rechts, hardwerkend, met oog voor het milieu, maar zeker niet gek.

Dat lachen is hen inmiddels wel vergaan. De storm van protesten gaat immers niet liggen. En nu openbaart zich het ware monster van de luchtvaart. Uit alle macht slaat het woest om zich heen om het tij te doen keren.

Jammerende Elbers
Alles wordt uit de kast getrokken om de publieke opinie weer in het gareel te krijgen. Van een jammerende KLM-baas Elbers, via een multi-miljoenen kostende reclamecampagne tegen flygskam door koepelorganisatie IATA, tot het eigenhandig oprichten van virtuele ‘bewonersgroepen’ die vóór groei zijn.

Al die inspanningen richten zich niet op het oplossen van de problemen die door de luchtvaart zelf worden veroorzaakt. Nee, ze richten zich op het verspreiden van nepnieuws, het zaaien van twijfel en het bangmaken van politici met ongefundeerde economische claims.

Stuiptrekkingen
Het zijn allemaal bekende stuiptrekkingen tegen vooruitgang en vernieuwing. Wie herinnert zich niet de stakingen van typistes die grotendeels overbodig werden door de opkomst van de computer. De geschiedenisboeken staan vol met dit soort verhalen.

Maar het niveau dat deze sector nu toont, is in een beschaafde wereld niet te tolereren. Waar is het moreel kompas van de leiders in deze branche gebleven? Van mannen als Elbers en Benschop? En vrouwen als Buis en Van Nieuwenhuizen?

Stop het roofriddergedrag
Het is de hoogste tijd dat de politiek hard optreedt tegen dit roofriddergedrag ten koste van mens, dier, milieu en klimaat. Begin met een absolute groeistop en werk van daaruit naar krimp. We hebben helemaal niet zoveel vliegtuigen nodig.

Het is te veel, te vaak, te vies en veel te goedkoop. En dat weten we allemaal.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 2

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Adri Verheij

    Niet uit te leggen dat vliegen zo spotgoedkoop is. Alles is gebaseerd op een wereldwijd verdrag uit 1944. Terwijl alles verandert verandert dit niet mee. Hoe geloofwaardig is dan milieupolitiek? De pijn wordt niet evenredig verdeeld. Als automobilist betaal je je scheel aan allerlei belastingen terwijl vliegen gesubsidieerd wordt. Nee, wil je een draagvlak voor milieubeleid creëren dan moet je alles evenredig belasten en zo’n vuile sector niet subsidiëren.

  2. Loek

    Deze “journaliste” komt uit de reiswereld en is via het FD uiteindelijk bij de Telegraaf terecht gekomen:
    https://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/categorie/16/mensen/luchtvaartverslaggeefster-yteke-de-jong-van-fd-naar-telegraaf

    Ik vond nog een vergelijkbaar artikel uit 2018:
    https://www.telegraaf.nl/financieel/2880408/blije-omwonenden-schiphol-verenigen-zich

  3. Ik geloof niet in die ‘blije omwonenden’. Dit werd 20 jaar geleden ook al zo voorgesteld in het zgn. Schipholland. Iemand die blij zou zijn met een continue teringherrie en vervuiling spoort niet, of is belanghebbende!!!

    Het artikel in de Volkskrant van gisteren over Frits Böttcher als gesponsorde klimaatscepticus laat goed zien hoe de bestuurlijke elite en topmensen in het bedrijfsleven in dit land te werk gingen (en nu nog gaan).

    De boodschap is: vertrouw belanghebbenden niet.

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate