Luchtvaart splijt nu zelfs VVD

Het luchtvaartbeleid begint nu ook haarscheurtjes te veroorzaken binnen de eenheid van de VVD. Dat bleek afgelopen weekend op het partijfestival.

De uitnodiging voor het VVD-festival van zaterdag jongstleden. Steeds meer leden spreken zich uit tegen verdere groei van de luchtvaart (beeld: vvd.nl).

De VVD leek tot op heden eensgezind over de richting van het vliegbeleid: groei, groei, groei. De sector zou aan de wortels staan van de Nederlandse welvaart, aldus de beperkte visie van de liberale partij.

Luchtvaartwoordvoerder en ex-computer-verkoper Remco Dijkstra vertelde aan de aanwezige leden op het festival dat het met de uitstoot van de luchtvaart wel mee zou vallen, waarop een klein opstootje ontstond in de zaal.

‘Kappen met die handel’
“Kappen met die handel”, was duidelijk te horen, naast nog een aantal onbestemde kreten.

Het was de eerste keer dat Dijkstra weerwoord ondervond binnen zijn eigen partij over de te varen koers in het luchtvaartdossier.

Binnen de partij gonst het van de geruchten over de houdbaarheid van Dijkstra’s kamerlidmaatschap na de volgende verkiezingen. Hij zou volgens het pro-luchtvaart deel de sector meer kwaad dan goed doen met zijn ongenuanceerde uitlatingen en zijn ronduit slechte dossierkennis.

Leefbaar houden
VVD-ers die zich al tegen de verdere groei van de luchtvaart hebben gekeerd, zoals de Amstelveense wethouder Herbert Raat, zien in Dijkstra een sta-in-de-weg voor het leefbaar houden van hun gemeenten.

Dijkstra bleek na de vorige verkiezingen in ieder geval allerminst een stemmentrekker te zijn. Hij wist in heel Nederland slechts iets meer dan 1300 voorkeursstemmen binnen te halen voor de partij.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren?

4 antwoorden op “Luchtvaart splijt nu zelfs VVD”

  1. To illustrate the criminal behaviour of the air transportation sector and our government, please note that the World Meteorological Organization reported on 25/11/2019 as follows:

    Geneva, 25 November 2019 – Levels of heat-trapping greenhouse gases in the atmosphere have reached another new record high, according to the World Meteorological Organization. This continuing long-term trend means that future generations will be confronted with increasingly severe impacts of climate change, including rising temperatures, more extreme weather, water stress, sea level rise and disruption to marine and land ecosystems.

    The WMO Greenhouse Gas Bulletin showed that globally averaged concentrations of carbon dioxide (CO2) reached 407.8 parts per million in 2018, up from 405.5 parts per million (ppm) in 2017.

    The increase in CO2 from 2017 to 2018 was very close to that observed from 2016 to 2017 and just above the average over the last decade. Global levels of CO2 crossed the symbolic and significant 400 parts per million benchmark in 2015.

    CO2 remains in the atmosphere for centuries and in the oceans for even longer.

    Concentrations of methane and nitrous oxide also surged by higher amounts than during the past decade, according to observations from the Global Atmosphere Watch network which includes stations in the remote Arctic, mountain areas and tropical islands.

    Since 1990, there has been a 43% increase in total radiative forcing – the warming effect on the climate – by long-lived greenhouse gases. CO2 accounts for about 80% of this, according to figures from the US National Oceanic and Atmospheric Administration quoted in the WMO Bulletin.

    “There is no sign of a slowdown, let alone a decline, in greenhouse gases concentration in the atmosphere despite all the commitments under the Paris Agreement on Climate Change,” said WMO Secretary-General Petteri Taalas. “We need to translate the commitments into action and increase the level of ambition for the sake of the future welfare of the mankind,” he said.

    “It is worth recalling that the last time the Earth experienced a comparable concentration of CO2 was 3-5 million years ago. Back then, the temperature was 2-3°C warmer, sea level was 10-20 meters higher than now,” said Mr Taalas.

    Methane (CH4) is the second most important long-lived greenhouse gas and contributes about 17% of radiative forcing. Approximately 40% of methane is emitted into the atmosphere by natural sources (e.g., wetlands and termites), and about 60% comes from human activities like cattle breeding, rice agriculture, fossil fuel exploitation, landfills and biomass burning.

    Atmospheric methane reached a new high of about 1869 parts per billion (ppb) in 2018 and is now 259% of the pre-industrial level. For CH4, the increase from 2017 to 2018 was higher than both that observed from 2016 to 2017 and the average over the last decade.

    Nitrous oxide (N2O) is emitted into the atmosphere from both natural (about 60%) and anthro-pogenic sources (approximately 40%), including oceans, soil, biomass burning, fertilizer use, and various industrial processes.

    Its atmospheric concentration in 2018 was 331.1 parts per billion. This is 123% of pre-industrial levels. The increase from 2017 to 2018 was also higher than that observed from 2016 to 2017 and the average growth rate over the past 10 years.

    Nitrous oxide also plays an important role in the destruction of the stratospheric ozone layer which protects us from the harmful ultraviolet rays of the sun. It accounts for about 6% of radiative forcing by long-lived greenhouse gases.

    More details on: https://public.wmo.int/en/media/press-release/greenhouse-gas-concentrations-atmosphere-reach-yet-another-high

  2. De grote motor achter de luchtvaart is de schatrijke luchtvaartmaffia, die miljarden op de plank heeft liggen, en daarom oeverloos vliegtuigen de lucht in wil pompen.
    Bij gebrek aan volwassen overheidsbeleid is de winstverwachting zeer hoog. De bijdrage van de luchtvaart aan de klimaatcrisis is heel groot. Censuur op negatief maar correct nieuws verhindert dat op grote schaal bekend wordt hoe ontzettend bedreigend luchtvaart is voor de leefbaarheid van de aarde.
    Bedrijfsblinde managers (o.a. Elbers, Benschop) en politici zoals Rutte vormen een groot gevaar voor de stabiliteit van natuur, milieu en atmosfeer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *