Op 11 augustus jongstleden blokkeerden Zweedse milieubeschermers, verenigd in de actiegroep Flyglarm Arlanda, een trein met kerosine, bestemd voor het vliegveld Arlanda bij Stockholm.
Maar liefst veertien wagons met fossiele kerosine werden zo verhinderd het station binnen te rijden. Het treinbedrijf werd zo gedwongen de activiteiten 24 uur stil te leggen. Het management van het bedrijf was vantevoren ingelicht over de actie.
Geen zicht op beperking emissies
Sinds 1990 is de uitstoot van internationale vluchten vanuit Zweden met 61 procent gestegen en er bestaat nog steeds geen realistische strategie om de emissies terug te brengen. Dit maakt de luchtvaart tot één van de slechtst presterende sectoren op het terrein van uitstootbeperking.
Ondanks deze wanprestatie wil de Zweedse overheid als eigenaar van Arlanda toestaan dat het vliegveld tot 2050 verdubbelt in passagiersaantallen.
“Met de technologieën die op dit moment beschikbaar zijn, kunnen emissies van de luchtvaart alleen maar worden teruggebracht door minder te vliegen. Nieuw te ontwikkelen technologieën bieden niet meer dan een sprankje hoop op verbetering, maar geven geen enkele garantie op verbetering”, aldus Samuel Jarrick van actiegroep Flyglarm Arlanda.
“We zijn ons bewust van het feit dat we met onze acties geen enkel vliegtuig aan de grond hebben gehouden, maar we willen de aandacht vestigen op het vieze bedrijfsmodel van de luchtvaart.”
Onenigheid in parlement
De overheid in Zweden was van plan om in het voorjaar van 2019 het groene licht te geven voor verdere groei van de luchtvaart, maar tot op heden zijn de plannen nog niet gepresenteerd. Een reden voor het uitstel is evenmin gegeven. Flyglarm Arlanda denkt dat de sociaal-democraten het niet eens kunnen worden met de groene partij.
“Die onenigheid is voor ons het signaal om onze acties op te voeren. We moeten nu duidelijk maken dat de uitbreiding van luchthavens ongewenst is door de bevolking. De actie om de kerosine-transporten te blokkeren is dan ook nog maar het begin.”
Geef een reactie